Elektromobilność to już znak naszych czasów, ale też wciąż wyzwanie – mówi Jacek Drogosz, prezes Holdingu 1. – Powszechne jest przekonanie o jej zaletach, ale równocześnie także świadomość barier ograniczających jej rozwój. Odpowiedzią na część z czynników hamujących rozwój elektryfikacji moto-rynku jest naszym zdaniem mikromobilność, dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tego segmentu nad Wisłę i utworzenie pierwszego w Polsce podmiotu sprofilowanego na mikromobilność – uzasadnia.

Spółka Electric Vehicles Poland (EVP) będzie się specjalizować w sprzedaży i serwisowaniu całkowicie elektrycznych mikrosamochodów. Pierwszą umowę importerską EVP podpisała z ZHIDOU Electric Vehicle, producentem aut należącym do holdingu Geely (właściciela m.in. marek Volvo i Lotus). W wyniku tej umowy na polski rynek trafił samochód ZD. Wprawdzie nawet Benjamin Franklin nie zasiliłby go energią z wyładowań atmosferycznych, ale my możemy ładować go ze zwykłych gniazdek.

Samochód właściwy na nasze czasy

Na przykładzie ZD łatwo docenić zalety elektromobilności. Samochód jest odpowiednio szybki i zwinny, może poruszać się buspasem i parkować w strefach płatnych za darmo, a koszt przejechania nim 100 km można porównać z kosztem zakupu… filiżanki kawy.

Z Warszawskiego Badania Ruchu wynika, że na jeden samochód w stolicy przypada średnio 1,3 przemieszczającej się nim osoby. Średnia prędkość w centrach większości największych polskich miast w 2017 r. nie przekroczyła 30 km/h (analizy systemu Janosik). Te dane są mocnym potwierdzeniem, że wykorzystanie mikrosamochodów może być optymalnym rozwiązaniem w polityce flotowej wielu firm i instytucji funkcjonujących w miastach.

Tworzący kategorię „mikromobilność” dwumiejscowy ZD nie tylko będzie korzystał z przywilejów nadanych autom elektrycznym, lecz także przyniesie oszczędności w eksploatacji, bo przecież dzięki mniejszemu zapotrzebowaniu energetycznemu przejedzie każde 100 km znacząco taniej (za 3,70 zł  przy ładowaniu w taryfie nocnej – G12). Ze względu natomiast na kompaktowe wymiary łatwiej będzie znaleźć miejsce do zaparkowania. Podróż zaś upłynie nam w wysmakowanym, nowoczesnym wnętrzu. Tapicerka z ekoskóry z gustownymi wstawkami buduje nastrój ekskluzywności, natomiast funkcjonalne multimedia zapewniają komfortowy kontakt ze światem zewnętrznym. Samochód jest bowiem wyposażony w nawigację, łączność Bluetooth oraz hotspot Wi-Fi.

Usuwanie barier rozwoju elektromobilności

Jak pokazują badania, do elektromobilności zniechęcają klientów przede wszystkim cztery czynniki: niedostatek stacji ładowania, cena, niska wartość samochodu elektrycznego przy odsprzedaży (wiążąca się m.in. z obawami o trwałość baterii) oraz trudne do przewidzenia koszty obsługi technicznej. Mikromobilność w formie proponowanej przez spółkę EVP wiąże się z ograniczeniem znaczenia tych czynników.

– Obawy rozwiewamy, część barier usuwamy, ponieważ oferujemy klientom biznesowym oraz indywidualnym wynajem samochodów ZD. W cenie usługi jest zawarte finansowanie, amortyzacja, pełne ubezpieczenie, samochód zastępczy, serwis wraz z częściami zamiennymi, obejmujący także bezpłatną wymianę baterii, jeśli te utracą swoją skuteczność – mówi Mateusz Wiślański, dyrektor EVP.

Z wyliczeń EVP wynika, że przy średnim miesięcznym przebiegu na poziomie 2000 km koszt jazdy (ładowanie po stawkach taryfy nocnej G12) wynosi niespełna 75 zł netto miesięcznie, czyli niecałe 900 zł rocznie. Korzystanie w tym samym okresie z samochodu spalinowego, zużywającego w mieście 9 l/100 km, oznacza 10-krotnie wyższy koszt jazdy. Użytkownik ZD D2S zaoszczędzi zatem w ciągu roku 8100 zł netto. Dodatkowe (niemałe!) oszczędności wynikają z bezpłatnego parkowania w strefach płatnych dla samochodów spalinowych.

Mikrosamochód ZD jawi się jako znakomite rozwiązanie transportowe dla wszystkich potrafiących liczyć, którzy pokonują w miejskich korkach co najmniej kilkadziesiąt kilometrów dziennie. Korzyści wynikające z niskich kosztów eksploatacji najszybciej znajdą odzwierciedlenie w budżetach firm działających w miastach oraz budżetach organów administracji publicznej.
EVP już uruchomiła biura sprzedaży samochodów ZD w Krakowie oraz Warszawie. Szczegółowe informacje o samochodzie są też dostępne na stronie www.zdpoland.pl oraz pod numerem infolinii 123 000 050.
Władysław Adamczyk