Umożliwienie prowadzenia dziennika budowy w formie elektronicznej, wprowadzenie cyfrowej książki obiektu budowlanego oraz zmiana sposobu prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. To najważniejsze zmiany przewidziane w nowelizacji, której projektem wczoraj miał się zająć rząd.

Cyfryzacja procedur ma przede wszystkim ułatwić życie inwestorom i dostosować prawo do współczesnych realiów. Po zmianie przepisów przedsiębiorca będzie mógł samodzielnie wybrać, czy woli prowadzić dziennik budowy w formie elektronicznej, czy papierowej. Zasada będzie jednak taka, że raz wybrana forma musi być zachowywana w przyszłości. Opcja elektroniczna ma być przede wszystkim dużo wygodniejsza i umożliwić wprowadzanie zmian z poziomu smartfona czy komputera, bez konieczności każdorazowego udawania się na teren budowy. Elektroniczny dziennik budowy będzie miał także swój indywidualny numer. Przy składaniu wniosku o oddanie obiektu do użytku inwestor nie będzie musiał więc załączać dokumentu papierowego. Elektronicznie złoży także wniosek o pozwolenie na użytkowanie i zawiadomienie o zakończeniu budowy. Nowe przepisy obejmują również utworzenie portalu e-Budownictwo, który umożliwi generowanie niezbędnych wniosków, zgłoszeń i zawiadomień.