statystyki

Zieloni przejmują władzę we francuskich miastach. Co to oznacza?

autor: Magdalena Cedro, Marceli Sommer30.06.2020, 08:40; Aktualizacja: 30.06.2020, 08:47
Dla transportu publicznego, który boleśnie odczuł skutki lockdownu, ograniczenie ruchu samochodowego w miastach to szansa na odzyskanie pasażerów i poprawę kondycji finansowej.

Dla transportu publicznego, który boleśnie odczuł skutki lockdownu, ograniczenie ruchu samochodowego w miastach to szansa na odzyskanie pasażerów i poprawę kondycji finansowej.źródło: ShutterStock

Francja postawiła w wyborach samorządowych na polityków z zieloną ofertą. Merowie elektowie zapowiadają dalsze ograniczenia dla aut.

Wyniki II tury wyborów samorządowych pokazują, że Francuzi chcą bardziej zielonych miast. Francuscy Zieloni przejmą władzę w Bordeaux, Lyonie i Strasburgu. W Paryżu na mera ponownie została wybrana socjalistka Anne Hidalgo, która pierwszą kadencję poświęciła walce z samochodami i oczyszczeniu powietrza nad stolicą. Tuż po zwycięstwie w 2016 r. rozpoczęła realizację programu „Paryż oddycha”. W jego ramach niektóre dzielnice miasta zostały wyłączone z ruchu dla samochodów w niedziele i święta.

Teraz Hidalgo zamierza pójść dalej. W opublikowanym wspólnie z kandydatem Zielonych Davidem Belliardem tuż przed II turą manifeście zaproponowała ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic poza głównymi arteriami, po których będzie można jeździć 50 km/h (obecnie 70 km/h). Ma to pomóc w walce ze smogiem i hałasem. Podobne ograniczenie ma zostać wprowadzone na paryskiej obwodnicy, na której jeden pas zostanie przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego (również w ramach car sharingu). Samochody napędzane dieslem od 2024 r. będą miały zakaz wjazdu do Paryża. W ciągu najbliższych pięciu lat połowa miejsc parkingowych ma zostać zastąpiona chodnikami lub ścieżkami dla rowerów.

Przed Hidalgo jednak wciąż długa droga. Jej pomysł zlikwidowania połowy miejsc parkingowych nie spodobał się wszystkim, podobnie jak zakaz diesli, początkowo zapowiadany na 2020 r. Mieszkańcom stolicy nie jest łatwo rozstać się z autem. Według badania Global Transport Survey, w 2010 r. 37,8 proc. wszystkich podróży w stołecznym regionie Île-de-France odbywano samochodami. Do 2018 r. odsetek ten zmalał zaledwie do poziomu 34,4 proc. Nieznacznie rosną za to ruch pieszy (na nogach przebyto najwięcej, bo 39,9 proc. wszystkich podróży, odsetek ten wzrósł nieco ponad 1 pkt proc.) oraz komunikacją zbiorową (21,9 proc., o 1,7 pkt proc. więcej niż przed dekadą).


Pozostało 64% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie