Pod koniec sierpnia weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi książeczki zdrowia dziecka mają stać się elementem dokumentacji medycznej, natomiast w połowie września resort zdrowia przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Najbardziej oczekiwanym dokumentem, którego wzór określa to rozporządzenie, jest książeczka zdrowia dziecka.

Zgodnie z propozycją resortu, rodzice powinni okazywać książeczkę zdrowia dziecka podczas każdego badania profilaktycznego, w tym również badania stomatologicznego, aby lekarz, położna lub pielęgniarka mogli zamieścić w niej odpowiedni wpis.

W książeczce wpisane będą dane osobowe dziecka, m.in. jego PESEL, płeć i grupa krwi, a także imiona i nazwiska opiekunów. Dokument będzie też zawierał informację o wieku i grupie krwi matki dziecka, szczepieniach i lekach, jakie przyjmowała w trakcie ciąży, a także czy była wówczas narażona na czynniki szkodliwe.

W książeczce znajdzie się informacja o przebiegu ciąży, np. o stwierdzonych wadach w budowie ciała płodu, osłabionych ruchach płodu, cukrzycy ciężarnych, nadciśnieniu, niedokrwistości i omdleniach. Zapisana będzie też informacja o miejscu urodzenia dziecka i przebiegu porodu (np. czy był wykonany przez cesarskie cięcie, czy płód był prawidłowo ułożony i ile trwał poród). Wpisana będzie też informacja o zastosowanych sposobach łagodzenia bólu porodowego oraz o lekach stosowanych w trakcie porodu.

Dokument ma zawierać informacje o stanie noworodka po urodzeniu, np. wadze, ocenie w skali Apgar oraz czasie trwania kontaktu noworodka z matką "skóra do skóry". Zapisane będą też dane z obserwacji dziecka na oddziale noworodkowym (np. sposób karmienia, żółtaczka) oraz z dnia wypisu dziecka ze szpitala (stan noworodka, wykonane badania, zalecenia lekarskie, pielęgnacyjne oraz przepisane leki, witaminy i mikroelementy).

W książeczce znajdzie się również przypomnienie, że zgłaszanie się z dzieckiem na szczepienia ochronne przeciwko chorobom zakaźnym jest obowiązkiem rodziców. Każde szczepienie dziecka ma być odnotowane w książeczce szczepień dołączonej do książeczki zdrowia dziecka.

Książeczka zdrowia dziecka będzie również wypełniana przez lekarza podczas wizyty patronażowej (gdy dziecko ma 1-2 tygodnie) oraz podczas wizyt położnej lub pielęgniarki. Będą w niej zapisywane terminy wizyt profilaktycznych w gabinecie lekarskim, a także informacja o stanie zdrowia dziecka podczas tych wizyt, m.in. o wadze dziecka i ocenie neurorozwojowej.

Zgodnie z zapisami książeczki, rodzice powinni udać się z dzieckiem do lekarza między 6. a 9. tygodniem życia, a następnie, gdy ma ono 3-4 miesiące i co kwartał do ukończenia przez niego roku. Kolejne wizyty powinny odbywać się, gdy maluch ma półtora roku i 2, 3 i 4 lata. Po ukończeniu przez dziecko 5. roku życia wizyty profilaktyczne powinny być wykonywane średnio co dwa lata.

Przed ukończeniem czwartego roku życia dziecko powinno mieć zbadany stan uzębienia i zdrowia jamy ustnej. W książeczce systematycznie wpisywane mają być także informacje m.in. o usuniętych zębach, próchnicy lub wadach zgryzu.

W dokumencie odnotowywane będą też informacje o przebytych chorobach zakaźnych, np. odrze, ospie wietrznej, różyczce. Przewidziano też miejsce na wpisy o konsultacjach specjalistycznych, uczuleniach i reakcjach anafilaktycznych, hospitalizacjach i zaopatrzeniu w sprzęt ortopedyczny i wyroby medyczne.

W książeczce zapisywane mają być też zwolnienia z zajęć sportowych wraz z określeniem ich przyczyn, a także rodzaju aktywności, z której dziecko jest zwolnione.

Projekt rozporządzenia przygotowanego przez MZ określa też wzór karty przebiegu znieczulenia, co zdaniem resortu zdrowia "zapewni ujednolicenie procedur stosowanych przy znieczuleniu", a w konsekwencji "przyczyni się do zwiększenia jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, a zatem też bezpieczeństwa pacjentów".

Projekt doprecyzowuje też zakres danych, jakie powinno zawierać skierowanie na badanie diagnostyczne, konsultację specjalistyczną lub leczenie w przypadku, gdy są one finansowane ze środków publicznych.

Resort zaproponował też zmianę dokumentacji medycznej Państwowego Ratownictwa Medycznego, uwzględniającą nową koncepcję systemu powiadamiania ratunkowego, zgodnie z którą dysponenci zespołów ratownictwa medycznego nie muszą posiadać w swojej strukturze stanowiska dyspozytora. W takim przypadku informacje dotyczące zgłoszenia zawarte byłyby w karcie zlecenia wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego, dokumentacja zbiorcza byłaby natomiast tworzona i przechowywana przez centrum powiadamiania ratunkowego. W karcie zlecenia wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego zaproponowano też zmianę kodów pilności wyjazdu.

Projekt reguluje też kwestie prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku wystawiania recept dla siebie i członków najbliższej rodziny przez pielęgniarki i położne. Rozwiązanie to jest konsekwencją przyznania pielęgniarkom i położnym prawa do wystawiania recept. Podobnie jak w przypadku lekarzy, byłyby one zobowiązane do prowadzenia wykazu zawierającego podstawowe informacje o pacjencie oraz przepisanym leku, środku spożywczym specjalnego przeznaczenia żywieniowego albo wyrobie medycznym.

Konsultacje publiczne przygotowanego rozporządzenia potrwają do 8 października.