Informatyzacja służby zdrowia przebiega w Polsce bardzo powoli - szpitale na wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej mają czas do 2017 roku. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii już od kilku lat lekarze używają urządzeń mobilnych w procesie leczenia - nowe technologie i aplikacje pomagają szpitalom obniżyć koszty i zapewnić wyższą jakość usług dla pacjentów.

Lekarze i pielęgniarki, dzięki urządzeniom mobilnym, są w stanie uzyskać dostęp do dokumentacji medycznej, recept i narzędzi wspierających diagnozowanie chorób. Jak działa to w praktyce można pokazać na przykładzie Stockport NHS Foundation Trust - sieci szpitali i przychodni świadczących usługi dla ponad 500 tysięcy pacjentów rocznie.

Karta pacjenta w tablecie

Stockport NHS Foundation Trust jest jedną z niewielu firm w Wielkiej Brytanii, które mogą dostarczać drogą elektroniczną dokumentację medyczną pacjentów do lekarzy spoza szpitala. Gdy pacjent zostaje wypisany ze szpitala, zapis podsumowania jego wizyty jest wprowadzany ręcznie do systemu i przesyłane drogą elektroniczną do lekarza domowego. Do systemu komputerowego trafia opis leczenia oraz informacje o podanych lekach i przeprowadzonych konsultacjach lekarskich. Elektroniczna karta pacjenta jest wysyłana tam, gdzie aktualnie jest leczony pacjent a dane udostępniane są lekarzowi, który aktualnie prowadzi chorego. Kiedy pacjent pojawia się w przychodni czy szpitalu, każdy lekarz ma natychmiastowy dostęp do kompleksowej, rzetelnej informacji o jego historii choroby. Ponadto dane są aktualizowane na urządzeniu w czasie rzeczywistym przez lekarza.

Aby chronić dane osobowe pacjentów Stockport NHS Trust przyjął system ochrony AirWatch Enterprise Mobility Management. Dzięki niemu w przypadku, gdy urządzenie mobilne zawierające informacje o leczeniu pacjenta zostanie zgubione lub skradzione, można zdalnie dokonać usunięcia poufnych informacji (tak jak to ma miejsce w przypadku czyszczenia danych z iPada).

Dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych w szpitalach i przychodniach Stockport NHS Trust o wiele szybciej przebiega rejestracja i rezerwowanie wizyt w danej placówce medycznej. Specjalna aplikacja zbiera rezerwacje co 60 sekund z systemu odbioru, przekazuje informacje o nich na dużym ekranie plazmowym w izbie przyjęć, a następnie przesyła dane do urządzenia mobilnego każdego pracownika.

W oddziałach szpitalnych dzięki systemowi można sprawdzić, który lekarz lub pielęgniarka są przypisani do danego pacjenta - dzięki temu szybko można sprawdzić, który z pracowników szpitala zlecił badania czy podał leki pacjentowi, a także sprawniej zarządzać personelem.

Jak informuje w case study Stockport NHS Trust poza otrzymaną poprawą jakości opieki nad pacjentami wprowadzenie aplikacji spowodowało roczne oszczędności w wysokości 38 tys. funtów w kosztach druku.

Leczenie na odległość

Ale nowoczesne technologie to nie tylko elektroniczny obieg danych. Wielu pacjentów nie musi pojawiać się u lekarza, aby zostać prawidłowo zdiagnozowanym. Kilka lat temu bardzo ciekawy przykład diagnozy na odległość zaproponował światowy koncern Cisco.

Rozwiązanie HealthPresence zapewnia nowy poziom jakości konsultacji medycznych integrując dwie nowe technologie: Cisco TelePresence i Cisco Unified Communications. Pacjenci korzystający z HealthPresence mogą oglądać obrazy i słyszeć dźwięk z różnych urządzeń diagnostycznych - np. cyfrowych stetoskopów - dzięki czemu mogą aktywnie uczestniczyć w konsultacji wspólnie z lekarzami. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w przypadku osób przewlekłe chorych, które muszą być stale diagnozowane. W domu takiego pacjenta można zainstalować urządzenia medyczne takie jak kamera do obserwacji zewnętrznej, kamera do uszu, nosa i gardła, cyfrowy stetoskop oraz urządzenie odczytujące ciśnienie tętnicze, temperaturę ciała, puls oraz poziom tlenu we krwi - dzięki tym rozwiązaniom przewlekle chory jest diagnozowany na odległość i nie musi pojawiać się kilka razy w miesiącu w klinice.