PGNiG Obrót Detaliczny sprzedał w zeszłym roku prawie 16 mln m sześc. sprężonego gazu CNG. W przyszłym liczy na dużo więcej.
– Znaczącej poprawy tego wyniku spodziewamy się od początku 2019 r., kiedy w fazę pełnej realizacji wejdą podpisane niedawno kontrakty na dostawy paliwa CNG dla Tarnowa, Rzeszowa, Tychów czy Sanoka – zapowiada Rafał Pazura z działu komunikacji PGNiG OD.
W Polsce jeździ ok. 16 mln aut osobowych i tylko ok. 4 tys. aut napędzanych jest CNG. Na 11,5 tys. autobusów zaledwie 400 to pojazdy napędzane sprężonym gazem. Tymczasem zachodnia Europa odchodzi od diesla, zastępując go właśnie CNG i napędem elektrycznym. Paryż na przykład zdecydował, że do 2025 r. w całej aglomeracji nie będzie ani jednego autobusu z silnikiem Diesla.
Stacje CNG w Polsce, stan obecny i plany / Dziennik Gazeta Prawna
Dobry przykład mamy też po sąsiedzku, w Czechach, gdzie dzięki obowiązującemu od lat programowi wsparcia dla CNG, obejmującemu kilkuletni okres zerowej stawki akcyzy na to paliwo i ulg podatkowych, liczba pojazdów na sprężony gaz wynosi blisko 20 tys., a liczba stacji do tankowania – 170. Sprzedaż CNG w Czechach w zeszłym roku wyniosła ponad 67 mln m sześc. – to cztery razy więcej niż w Polsce, mimo że nasz południowy sąsiad jest pięciokrotnie mniejszy.
PGNiG OD ma 20 spośród 26 stacji CNG w Polsce. Najszybciej rozwijający się segment rynku to autobusy miejskie i pojazdy służb komunalnych, głównie śmieciarki. PGNiG OD w ub.r. podpisał umowy, na mocy których zwiększy w ciągu najbliższych lat dostawy CNG do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie, Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i MPK w Tarnowie. Teraz szuka nowych odbiorców. – Jesteśmy w trakcie rozmów z kilkoma kolejnymi przedsiębiorstwami komunalnymi. Wkrótce będą ogłaszane przetargi na autobusy w kolejnych miastach – mówi Pazura.
W ramach walki z zanieczyszczeniem powietrza coraz więcej samorządów będzie się decydować na kupowanie pojazdów o napędzie ekologicznym. PGNiG OD zakłada, że kolejną branżą, która postawi na rozwój floty gazowej, będą firmy logistyczne zajmujące się zaopatrzeniem sieci sklepów wielkoformatowych, świadczące usługi pocztowe i kurierskie.
Niezależnie od tego spółka liczy na pozytywny wpływ ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakłada ona między innymi stworzenie w Polsce 70 punktów tankowania CNG do 2020 r.
Dodatkowo, zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, CNG ma być od czerwca obłożony zerową stawką tego podatku. Obecnie wynosi ona 0,33 zł na m sześc. Planowane zmiany w akcyzie przełożą się na spadek ceny CNG o kilkanaście procent (obecnie 1 m sześc. CNG kosztuje około 3,40 zł brutto). To – zdaniem Rafała Pazury – może zachęcić kolejne miasta i firmy do inwestowania we floty napędzane CNG.