Pacjentowi podczas leczenia w szpitalu oraz innych placówkach ochrony zdrowia przysługują szczególne prawa. Zakład opieki zdrowotnej oraz zatrudniony w nim personel muszą ich przestrzegać.

1 Złóż skargę u przełożonego specjalisty, który wykazał się brakiem rzetelności w wykonywanych obowiązkach

W przypadku niewłaściwego traktowania chorego przez lekarzy, a także zaniedbań organizacyjnych w szpitalu, pacjent powinien interweniować na miejscu, czyli w placówce, w której był leczony. Każdy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (SP ZOZ) ma obowiązek opracować regulamin porządkowy, zawrzeć w nim zasady organizacji placówki oraz uwzględnić przysługujące pacjentowi prawa.
Powinien on być umieszczony w widocznym miejscu wraz z informacją, w jakich godzinach, w jakim trybie i komu należy zgłaszać skargi i wnioski. Zażalenie na personel medyczny składa się u bezpośrednich przełożonych. Na zachowanie lekarza w szpitalu można się poskarżyć ordynatorowi oddziału, na którym dany specjalista pracuje.
Po godz. 15.00, a także w niedziele, święta i dni wolne od pracy, skargi i wnioski dotyczące kadry można składać głównemu lekarzowi dyżurnemu szpitala. Można dokonać wpisu do książki skarg i wniosków, którą powinien posiadać każdy zakład opieki zdrowotnej, zwykle w sekretariacie.
Pacjenci mogą się też skarżyć oraz składać wnioski dotyczące działalności zakładu. Ich przedmiotem może być np. naruszenie niektórych udogodnień, które zakład ma obowiązek zapewnić pacjentowi. Jeżeli np. podczas pobytu w szpitalu zaginęły mu jakieś wartościowe rzeczy, szpital powinien ponieść za to odpowiedzialność, ponieważ jego obowiązkiem jest zapewnić ich właściwe zabezpieczenie w depozycie.
Jeśli praca placówki została zorganizowana w taki sposób, że pacjent nie może skorzystać z podstawowych uprawnień, np. prawa do poszanowania intymności czy do tajemnicy lekarskiej dotyczącej stanu jego zdrowia, może poskarżyć się do dyrektora placówki. Ten ma zwykle wyznaczone godziny przyjęć. Skargę można też złożyć pisemnie, żądając potwierdzenia jej przyjęcia.

2 - Kiedy można zawiadomić Narodowy Fundusz Zdrowia i właściwego konsultanta wojewódzkiego
3 - Jak poskarżyć się na lekarza u rzecznika odpowiedzialności zawodowej
4 - Jak wygląda wniosek do rzecznika praw pacjenta o złamaniu przysługujących ci uprawnień
5 - Kiedy i w jakiej formie złożyć wniosek w sprawie popełnienia błędu medycznego do specjalnej komisji wojewódzkiej
6 - Kiedy można wystąpić przeciw nieuczciwemu lekarzowi na drogę sądową i uzyskać rekompensatę finansową



To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: 6 sposobów na to, jak poskarżyć się na niekompetentnego lekarza
W pełnej wersji artykułu znajdziesz odpowiedzi na WSZYSTKIE powyższe pytania