Przedsiębiorca może zawiesić prowadzenie hurtowni farmaceutycznej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Odbywa się to na takich samych zasadach jak przy wykonywaniu innej działalności gospodarczej. Następuje to na wniosek przedsiębiorcy i jest możliwe, gdy hurtownia leków nie zatrudnia pracowników.

Wniosek o wpis informacji

Aby hurtownik farmaceutyczny zawiesił prowadzenie firmy powinien złożyć wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej. Musi określić w nim okres niewykonywania jej. Okres zawieszenia działalności należy oznaczyć w dniach, miesiącach albo dniach i miesiącach. W przypadku gdy okres zawieszenia obejmuje wyłącznie pełny luty, to wówczas za minimalny okres zawieszenia przyjmuje się taką liczbę dni tego miesiąca, jaka przypada w danym roku kalendarzowym.
Przedsiębiorca prowadzący hurtownię farmaceutyczną powinien we wniosku wskazać także dzień, od którego rozpoczyna się okres zawieszenia. Nie może on być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku. Okres zawieszenia trwa do wskazanego dnia albo do momentu złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Należy pamiętać, że wskazany dzień wznowienia działalności nie może wcześniejszy niż dzień, w którym przedsiębiorca składa wniosek.

Dodatkowe formalności wspólnika

Jeżeli hurtownia prowadzona jest w formie spółki cywilnej, to formalności związanych z zawieszeniem i odwieszeniem wykonywania działalności muszą dopełnić wszyscy wspólnicy. Wynika to stąd, że każdy z nich ma status odrębnego przedsiębiorcy.
Zdarza się, że przedsiębiorca prowadzący hurtownię farmaceutyczną prowadzi jeszcze inną działalność gospodarczą. W przypadku gdy jest wspólnikiem w kilku spółkach cywilnych, to wówczas może zawiesić wykonywanie działalności w jednej lub w kilku takich spółkach. Jeżeli wykonuje działalność w różnych formach, to może zawiesić prowadzenie jej nawet tylko w jednej z nich.

Lekarstwa trzeba zabezpieczyć

Aby nie ponieść dodatkowych strat w okresie zawieszenia działalności i zaprzestania przez pewien czas prowadzenia hurtowni, przedsiębiorca powinien zabezpieczyć zgromadzone w niej lekarstwa w taki sposób, aby nie uległy zepsuciu i przeterminowaniu. Zanim wystąpi z wnioskiem o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności, warto sprzedać przynajmniej większość zgromadzonych środków farmaceutycznych, materiałów medycznych, leków recepturowych, gotowych i homeopatycznych oraz innych środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Warto w ten sposób pozbyć się także odżywek, środków dietetycznych, higienicznych, kosmetyczno-medycznych oraz do pielęgnacji niemowląt i chorych.
Takie rozwiązanie byłoby najbardziej korzystne dla przedsiębiorcy, ale nie zawsze jest ono możliwe do wykonania. Dlatego już po zawieszeniu prowadzenia działalności ma on prawo zbyć własne środki trwałe i wyposażenie oraz wykonywać wszystkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Tę część lekarstw, których nie uda się zbyć, przedsiębiorca powinien składować w magazynie, który jest odpowiednio wyposażony i przeznaczony do przechowywania tego rodzaju produktów. Powinny one spełniać odpowiednie wymogi techniczne i sanitarne. Na przykład nie może w nich być odpadów, kurzu i szkodników. Ponadto produkty należy zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi, mikroorganizmami i szkodnikami oraz przed wzajemnym skażeniem leków.
Podstawa prawna
Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).