Biuro podróży Atena z Oświęcimia złożyło w piątek w Małopolskim Urzędzie Marszałkowskim oświadczenie o niewypłacalności. Za granicą pozostają dwie grupy klientów, łącznie 52 osób. Do Polski wrócą w niedzielę - podało biuro prasowe urzędu.



Szef służb prasowych urzędu marszałkowskiego Piotr Odorczuk poinformował, że 20 osób przebywa na wycieczce w Wenecji. Grupa ma nieopłacony jedynie powrót do kraju. Do Włoch lecieli samolotem i prawdopodobnie - dzięki pomocy samorządu województwa - w ten sam sposób wrócą w niedzielę. 32 osoby przebywają na wycieczce autokarowej w Pradze. Ta grupa opłacone ma wszystkie świadczenia. Wrócą także w niedzielę.

Organizację powrotu do kraju turystów przebywających we Włoszech monitoruje polski konsul w Mediolanie - poinformował na twitterze MSZ. Informacje w tej sprawie można uzyskać pod numerem telefonu konsulatu: +39 335 568 5786.

Urząd marszałkowski podał, że biuro posiada gwarancje ubezpieczeniowe. Pieniądze z tego źródła zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów powrotu klientów do kraju oraz zwrot wpłat turystów za wycieczki, które się nie odbyły.

Urząd Marszałkowski zwrócił się do klientów, którzy ubiegają się o zwrotów wpłat, z prośbą o bezpośredni kontakt z departamentem turystyki, sportu i promocji urzędu, w Krakowie przy ul. Wrocławskej 53, tel. (0-12) 379 60 29 lub 379 60 28, fax. (0-12) 379 60 01, e-mail: turystyka@malopolska.mw.gov.pl.

Do wniosku o wypłatę pieniędzy na pokrycie zwrotu wpłat za niezrealizowane imprezy turystyczne należy dołączyć kopię umowy klienta z biurem o świadczenie usług, kopię dowodu wpłaty za imprezę, przykładowo wyciąg bankowy, pokwitowanie lub druk KP, oświadczenie klienta, w którym stwierdza niewykonanie zobowiązań wynikających z umowy, a także oświadczenie klienta, w którym podaje rachunek bankowy, na który ma nastąpić wypłata z gwarancji.

Przedstawiciele biura nie odbierali w piątek telefonów. Popołudniu przestała działać strona internetowa Ateny.

Informacje o kłopotach Ateny pojawiły wraz kilka dni temu. Wcześniej klienci otrzymywali sms-y i e-maile o odwołaniu wycieczek. Firma oferowała w internecie wycieczki w niskich cenach, czym przekonali do siebie wiele osób. Do urzędu marszałkowskiego w Krakowie reklamacje złożyło 11 klientów. Po ich otrzymaniu instytucja przeprowadziła dwie kontrole w Atenie. Urzędnicy nakazali zwrócić klientom pieniądze. Pieniądze zaczęły wówczas wpływać na konta niedoszłych turystów.

Nie są to pierwsze kłopoty Ateny. Z wpisów na internetowym forum turystycznym wynika, że podobne przypadki odwoływania wyjazdów miały miejsce także w minionych latach.

Od początku lipca tego roku trzy biura podróży zawiesiły swoją działalność, a niektórzy ich klienci mogą mieć problemy, by otrzymać stuprocentowy zwrot kosztów. Wniosek o upadłość złożył Sky Club, a firmy Alba Tour i Africano Travel z Poznania poinformowały o swoich problemach finansowych.