Z raportu firmy ubezpieczeniowej Mondial Assistance wynika, że w tym roku blisko 15 mln dorosłych Polaków wyjedzie na wakacje. 31 proc. z nich decyduje się na zagraniczną podróż.
Te plany może jednak pokrzyżować choroba dziecka, utrata pracy czy kradzież dokumentów. Zwykle oznacza to utratę pieniędzy wydanych na zakup wczasów. Ubezpieczyciele jednak oferują polisę na wypadek rezygnacji z wyjazdu. Taką ochronę można nabyć w biurach podróży, a także u ubezpieczycieli, jeżeli sami chcemy zorganizować wyjazd. Polisę oferuje m.in. Mondial Assistance, Signal Iduna i TU Europa.
W zależności od towarzystwa respektowane mogą być tylko określone przyczyny rezygnacji. Signal Iduna gwarantuje wypłatę pieniędzy, tylko jeśli powodem rezygnacji z wyjazdu jest nieszczęśliwy wypadek, przedwczesny poród, nagłe zachorowanie ubezpieczonego lub osób bliskich, a także np. w wyniku pożaru, który uniemożliwił wyjazd.
Szerszą ochronę daje Mondial Assistance, który współpracuje m.in. z biurem podróży Neckermann. Przy ubezpieczeniu All Risk każdy losowy powód rezygnacji, o ile zostanie udokumentowany, stanowi podstawę do wypłacenia odszkodowania. – Taka formuła to ukłon w stronę klienta – mówi Agnieszka Walczak, dyrektor pionu sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance. W tym wariancie otrzymamy zwrot pieniędzy za wycieczkę, jeżeli np. zostaliśmy zwolnieni z pracy.
Polisa na wypadek rezygnacji z wyjazdu kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wszystko zależy od zakresu ubezpieczenia i wartości całego wyjazdu. Cena ubezpieczenia w Signal Iduna kształtuje się na poziomie około 2,4 proc. wartości całego wyjazdu, a w Mondial Assistance ok. 8 proc. Za ubezpieczenie rezygnacji z wyjazdu o wartości 3 tys. zł/os. w Signal Iduna trzeba zapłacić około 72 zł, a w Mondial Assistance ok. 240 zł.
– Nasz produkt jest przyjazny klientowi, poza tym kierujemy go do osób średniozamożnych – mówi Walczak.
Liczba osób korzystających z tego rodzaju polis rośnie.
– Ubezpieczenie to do tej pory cieszyło się średnim zainteresowaniem, zauważyliśmy jednak wzrost jego popularności w ostatnim czasie – mówi Michał Gołębiewski z biura marketingu i PR Signal Iduna.
Dynamika sprzedaży tego rodzaju ubezpieczenia dla całego rynku wynosi około 5 proc.