W związku z obowiązkami służbowymi dużo latam po Europie – pisze pan Jacek. – Bardzo często zdarza się, że samoloty są opóźnione, a słyszałem, że w takim wypadku należy mi się odszkodowanie. Jak duże musi być opóźnienie?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał właśnie wyrok, który dokładnie określa, jakie musi być opóźnienie i jak jest ono liczone, aby pasażer mógł się domagać odszkodowania za opóźniony lot. Jeśli samolot ma opóźnienie, to przewoźnik musi zapewnić klientom różne przywileje i ułatwić oczekiwanie na lot.
Gdy wylot jest z opóźnieniem pięciogodzinnym, pasażer może dostać zwrot kosztu biletu lub zażyczyć sobie powrót do pierwszego miejsca odlotu. Jeśli jest tak duże, że klient musi czekać do następnego dnia, to przewoźnik powinien zapewnić hotel, oraz, co ważne transport do niego i z powrotem na lotnisko. Jeżeli samolot przybędzie do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem (w stosunku do przewidzianego czasu przylotu), to pasażerowie mają prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału rzeczywisty czas przylotu odpowiada chwili, kiedy co najmniej jedne drzwi samolotu zostaną otwarte. Jeśli drzwi w samolocie zostały otwarte dwie godziny i 59 minut po czasie przylotu zapisanym w rozkładzie, pasażerowie nie mogą liczyć na żadne odszkodowanie. Nie ma znaczenia, że po odebraniu bagażu i minięciu kontroli granicznej z lotniska wyjdziemy z faktycznie trzygodzinnym opóźnieniem.
Oczywiście odszkodowanie należy się wtedy, gdy przewoźnik nie jest w stanie dowieść, że opóźnienie zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie mógł przewidzieć, typu wybuch wulkanu, strajk lub załamanie pogody.
I uwaga! Wyroki unijnych organów mają zastosowanie do rejsów, przy których miejscem wylotu jest kraj należący do Wspólnoty lub portem docelowym jest lotnisko na terenie Unii Europejskiej, pod warunkiem że loty są obsługiwane przez przewoźników z państw członkowskich bądź z Islandii, Norwegii lub Szwajcarii.
Za trzygodzinne opoźnienie w dotarciu do celu przewoźnik musi wypłacić pasażerom odszkodowanie
Podstawa prawna
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 4 września 2014 r. w sprawie C-452/13 Art. 2, art 5, art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004.