To będzie najnowocześniejszy pociąg Metra Warszawskiego. Pierwszy skład Siemens Inspiro osiągający prędkość 90 km na godzinę wyjechał z Nowego Sącza do stolicy. Tam przejdzie odpowiednie testy. Metro Warszawskie zamówiło 35 takich 6-wagonowych składów

Pociąg został wyprodukowany w firmie Newag. Ma sześć wagonów i wyróżnia go niskie zużycie energii - mówi Wioletta Wójs, specjalista do spraw kontraktów strategicznych w dziale metro nowosądeckiej firmy Newag.

Pojazd może pomieścić około 1400 osób, w tym ponad 200 na miejscach siedzących - tłumaczy inżynier Michał Zborowski z firmy Newag. Jak dodaje, fotele rozmieszczone są po obu stronach wagonu, co znacznie poprawi wykorzystanie wnętrza. Ma wbudowany system ATC, który w przyszłości ma pozwolić na jazdę bez maszynisty na II linii metra.

Testy pociągu potrwają w Warszawie przynajmniej trzy miesiące, potem rozpocznie się seryjna produkcja. W sumie dla Metra Warszawskiego zostanie wybudowanych 35 pociągów.

Jest to wspólna inwestycja firmy Newag i międzynarodowego koncernu Siemens. 25 pojazdów zostanie wyprodukowanych w Nowym Sączu, a 10 w Wiedniu. Co najmniej 10 składów będzie obsługiwało I linię, pozostałe II linię metra.

Jak wygląda pociąg

Jest to nowoczesny sześciomodułowy, jednoprzestrzenny skład, który wyróżnia niskie zużycie energii, znaczące ułatwienia w zakresie obsługi i konserwacji pojazdów, ale przede wszystkim wysoki komfort jazdy dla pasażera - czytamy na stronie internetowej firmy Newag.

W pociągu zastosowano cztery pary drzwi o szerokości 1400 mm umieszczone po obu stronach każdego wagonu. Dzięki temu pasażerowie mogą sprawniej i wygodniej wysiąść lub wsiąść na stacjach. Pociągi wyposażone są w fotele, rozmieszczone wygodnie po obu stronach wagonu, co znacznie poprawi wykorzystanie przestrzeni wnętrza. Dodatkowo wszelkie urządzenia techniczne zostały przeniesione na zewnątrz pociągu, tak by maksymalnie zwiększyć powierzchnię dostępną dla pasażerów.

Pudła jadą z Austrii, Newag montuje wyposażenie

„Z Austrii dostajemy gotowe pudła wraz z zamontowanymi oknami, podłogą oraz przyklejoną maską przednią wraz z drzwiami awaryjnymi. Następnie w Nowym Sączu odbywa się montaż wyposażenia przedziału pasażerskiego oraz kabiny maszynisty. Na kolejnych etapach produkcyjnych montowane są: układ hamulcowy, aparatura elektryczna i elektroniczna, poszycie wewnętrzne, siedzenia i poręcze” objaśnia Grzegorz Knop, kierownik projektu.

Montaż sześcioczłonowego składu trwa 20 dni, po nim następują testy statyczne. Przy produkcji pojazdu pracuje obecnie 150 pracowników.

Przewoźnik, Metro Warszawskie, zamówił 35 takich 6-wagonowych składów, z czego 25 zostanie wyprodukowanych w Nowym Sączu a 10 w Wiedniu. Co najmniej 10 składów wzmocni I linię, zaś pozostałe będą obsługiwały II linię metra.