Niemiecki koncern szykuje się do ostrej walki o pierwszeństwo w segmencie najbardziej oszczędnych i ekologicznych samochodów świata. Przedstawił dwuosobowe auto, spalające tylko 0,9 litra paliwa na 100 km.

Dwuosobowe auto o nazwie XL1 będzie produkowane w niemieckich zakładach w Osnabrück , dzięki napędowi hybrydowemu plug-in może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji. Ze współczynnikiem oporu powietrza Cw 0,189 nowy XL1 jest najbardziej aerodynamicznym samochodem seryjnym w historii.

Sportowa charakterystyka

Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w stu procentach zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1.153 mm). Dzięki tym cechom innowacyjnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.

Supernowoczesna, lekka konstrukcja, perfekcyjna aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2.

Prędkość - do 160/ha, w w 12,7 sek. do setki

Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy.
Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1, udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów.

W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą.

W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.

XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3.970 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1.282 mm).