Sprawdź, kiedy przewoźnik ma obowiązek zwrotu pieniędzy za nieudaną podróż, a kiedy nie jest to uzasadnione.
Pan Władysław kilka razy do roku jeździ pociągiem Intercity z Warszawy do Krakowa i z powrotem. Zwykle podróż przebiega bez kłopotów. Tym razem przed Włoszczową pociąg stał w polu przed stacją na tyle długo, że lokomotywa przymarzła do torów.
Kiedy wreszcie udało się uruchomić skład, spóźniony pociąg przepuszczał inne. Podróż, która według rozkładu jazdy miała trwać trzy godziny, trwała prawie pięć. – Nie da się odrobić nerwów i niezałatwionych spraw, ważne spotkanie, na które jechałem, nie doszło tego dnia do skutku. Czego mogę żądać od przewoźnika? – pyta czytelnik.
Linie kolejowe są zobowiązane do zwrotu pieniędzy, jeśli pociąg się spóźni więcej niż godzinę. Wtedy należy się 25 proc. ceny biletu. Jeśli opóźnienie jest większe niż dwie godziny, przysługuje zwrot połowy ceny biletu. Na złożenie wniosku o zwrot pieniędzy mamy dwa miesiące od daty spóźnionej podróży. Formularz reklamacyjny znajduje się na stronie przewoźnika. Należy go wypełnić, dołączyć oryginał biletu oraz miejscówki i złożyć wszystkie dokumenty w Centrum Obsługi Klienta (są takie na dużych dworcach) albo wysłać listem poleconym na adres jednego z zakładów. Adresy są na stronie internetowej spółki. Przewoźnik ma dwa miesiące na zwrot pieniędzy.
Uwaga! Nie możemy liczyć na zwrot pieniędzy, gdy opóźnienie pociągu jest spowodowane:
● okolicznościami zewnętrznymi, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani im zapobiec (np. silne burze, powodzie, huragany, nawałnice itp.),
● z winy podróżnego (np. ktoś pociągnie za hamulec bezpieczeństwa),
● działaniem osoby trzeciej, którego przewoźnik nie mógł przewidzieć (np. wypadek na przejeździe, kradzież torów lub elementów trakcji),
● strajkiem na kolei, o którym podróżni zostali poinformowani.
Podstawa prawna
Art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz.Urz. UE L nr 315 z 3 grudnia 2007 r.).