Milionowy egzemplarz fiata 500 wyjechał z fabryki w Tychach - poinformowała spółka Fiat Auto Poland. "Pięćsetka" jest tam produkowana od 2007 r.; od 2011 r. powstaje również - z przeznaczeniem m.in. na rynek amerykański - w Meksyku.

Milionowy Fiat 500 to bogato wyposażona wersja Lounge, w białym perłowym kolorze - z silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 69 KM.

Pięćsetkę po raz pierwszy zaprezentowano w lipcu 2007 r. w Turynie. Była pierwszym samochodem w segmencie mini standardowo wyposażonym w siedem poduszek powietrznych i pierwszym samochodem o długości 3,55 m, który zdobył 5 gwiazdek w klasyfikacji EuroNCAP.

Kształtem nadwozia i charakterem "pięćsetka" nawiązuje do historycznego modelu 500 - produkowanego w latach 1957-1975. Współczesny fiat 500 w 2008 r. zyskał w swoim segmencie sięgający 13,9 proc. udział w europejskim rynku.

Sprzedawany jest obecnie w ponad 100 krajach całego świata - począwszy od Włoch, przez Brazylię, Republikę Południowej Afryki i Japonię, po rynki Bliskiego Wschodu. Od końca 2010 r. oferowany jest również w Stanach Zjednoczonych; od początku 2011 r. zarejestrowano tam dotychczas 73 tys. egzemplarzy.

Od roku modelowego 2013 fiat 500 zyskał sześć nowych kolorów nadwozia oraz dwie nowe wersje Street i Colour Therapy. Samochód sprzedawany jest w sześciu poziomach wyposażenia z licznymi możliwościami indywidualizacji. Dostępnych jest pięć wersji silnikowych: 1.2 69 KM (w wersji benzynowej oraz benzyna + lpg), 0.9 85 KM, 1.4 100 KM, a także wysokoprężny 1.3 95 KM. Usportowiona "pięćsetka" oferowana jest pod marką abarth.

Z końcem tego roku fiat 500 stanie się podstawowym modelem wytwarzanym w fabryce Fiat Auto Poland w Tychach. Wówczas z linii produkcyjnych przestanie zjeżdżać powstający tam od dziewięciu lat fiat panda drugiej generacji, a produkcja oprze się wyłącznie o wytwarzane do tej pory modele: fiata 500, lancię ypsilon i forda ka.

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli Fiata, ogółem tyska fabryka wyprodukuje w tym roku ok. 350 tys. samochodów wobec ponad 467,7 tys. w 2011 r. Według informacji prasowych w przyszłym roku roczna wielkość produkcji spadnie do ok. 250 tys. aut. FAP nie odniósł się dotąd oficjalnie do tych informacji.

Do końca listopada FAP ma zakończyć analizy dotyczące m.in. planu produkcji, organizacji pracy i wielkości zatrudnienia w fabryce w Tychach w 2013 r.