Moda na auta hybrydowe przyszła do Polski wraz z modelem Toyoty Prius kilka lat temu. Teraz polscy dilerzy samochodowi oferują już kilkanaście modeli tych innowacyjnych pojazdów. Z przeglądu ofert wynika, że nadal są to pojazdy dwukrotnie droższe od normalnych samochodów, w ofercie są modele kosztujące 70-80 i bardzo drogie - od 260 do ponad 450 tys. zł. Wszystkie gwarantują niską emisje dwutlenku węgla, gorzej jest ze spalaniem paliwa - tylko nieliczne pojazdy spalają 4-5 litrów paliwa na 100 kilometrów. Najdroższe modele potrzebują na 100 km co najmniej 10 litrów benzyny. Tyle, że to chyba bez różnicy dla ich właścicieli.

Kliknij na zdjęcie aby obejrzeć galerię.

Honda Jazz Hybrid Silnik o pojemności 1,3 litra z mocą 88 koni mechanicznych współdziała z motorkiem elektrycznym o mocy 14 koni, a o przeniesienie napędu na koła dba bezstopniowa skrzynia CVT. Średnie spalanie, deklarowane przez producenta, na poziomie 4,5 litra na 100 kilometrów i niska emisja gazów do atmosfery – 104 g/km. Cena: 1.3 IMA CVT Comfort 69 900; 1.3 IMA CVT Elegance 74 900 / Media
Honda CR-Z Auto korzysta, podobnie jak jego bracia, z systemu IMA, jednak w tym przypadku mamy do czynienia z silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 114 koni mechanicznych, sparowanym z elektrycznym motorem o mocy 14 koni. Rezultatem tego jest prędkość maksymalna rzędu 200 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10 sekund. W cyklu miejskim teoretycznie spalimy 6,1 litra na setkę, w pozamiejskim 4,4, a mieszanym równe 5 litrów. Ceny: 1.5 i-VTEC IMA MT S 88 900 1.5 i-VTEC IMA MT Sport 90 900 1.5 i-VTEC IMA MT GT 97 900 1.5 i-VTEC IMA MT GT TAPICERKA SKÓRZANA + DACH PANORAMICZNY 105 900 1.5 i-VTEC IMA MT GT TAPICERKA SKÓRZANA+DACH PANORAMICZNY+NAVI 110 900 / Media
Honda Insight Kolejny model hybrydowej Hondy napędzany jest dokładnie tym samym układem co Jazz Hybrid, czyli 1,3-litrowym silniczkiem z 14-konnym elektrycznym motorem. Cena: 1.3 IMA CVT S 79 700 1.3 IMA CVT Comfort 85 700 1.3 IMA CVT Elegance 90 800 1.3 IMA CVT Executive 96 900 / Media
Kia Optima Hybrid Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (moc 40 KM i moment obrotowy 205 Nm) oraz jednostki benzynowej − o łącznej mocy 190 KM daje w efekcie niezwykle płynną i komfortową jazdę. Cena od 114900 zl / Media
Peugeot 508 RXH Jednostka jest napędzane przez 200-konny silnik wysokoprężny HDi o pojemności 2-litrów. Będzie współpracowała z motorem elektrycznym odpowiedzialnym za napędzane tylnej osi pojazdu. Cena: 159900 zł / Media
Peugeot 508 RXH Jednostka jest napędzane przez 200-konny silnik wysokoprężny HDi o pojemności 2-litrów. Będzie współpracowała z motorem elektrycznym odpowiedzialnym za napędzane tylnej osi pojazdu. Cena: 159900 zł / Bloomberg / Hannelore Foerster
Peugeot 3008 HYbrid4 Technologia hybrydowa, polega w tym samochodzie na jednoczesnym wykorzystaniu jako napędu, zarówno silnika elektrycznego o maksymalnej mocy 27 kW (37 KM) jak i silnika Diesla 2,0 HDi o mocy 120 kW (163 KM). Cena: Od 139900 zł / Bloomberg / Hannelore Foerster
Mercedes S 400 Hybrid Jednostka napędowa łącząca silnik spalinowy i elektryczny osiąga moc 205 + 15 kW oraz łączny nominalny moment obrotowy wynoszący maksymalnie 385 Nm. Od 0 do 100 km/h model ten przyspiesza w ciągu 7,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Spalanie - 7,9-8,1 l/100 km Cena: Od 417 tys. zł / Bloomberg / Adam Berry
Mercedes E 300 Cena: Od 249 tys. zł / Bloomberg / Chris Ratcliffe
Audi A6 Hybrid Audi A6 Hybrid To mieszanka dwulitrowego silnika TFSI i jednostki elektrycznej, których łączna moc wynosi 245 KM. Z napędem hybrydowym sprzężono skrzynię Tiptronic, która przekazuje napęd na przednie koła. Niemcy obiecują, że średnie zużycie benzyny wynosi 6,2 l/100 km, a przyspieszenie do setki wynosi 7,3 Cena: Od 250 500 zł / Bloomberg / Andrew Harrer
BMW ActiveHybrid 5 Podstawą napędu ActiveHybrid 5 stanowi silnik benzynowy R6 3.0 TwinTurbo osiągający 306 KM mocy i 400 Nm maks. momentu obrotowego. O ekologię, ale też o dodatkową moc podczas przyspieszania dba silnik elektryczny o mocy 56 KM i momencie 210 Nm. W sumie oba silniki mogą oddawać moc 340 KM i moment o wartości 450 Nm. To wystarcza, by sprint do setki trwał 5,9 sek, a średnie spalanie wyniosło zaledwie 6,4 l/100 km. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 6,4 l/100 km Cena: Od 293 800 zł / Bloomberg / Balint Porneczi
BMW ActiveHybrid 7 Zespół napędowy osiąga 465 koni przy 5500-6000 obr./min i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 2000-4500 obr./minSprint do setki trwa 4,9 s. Energia pozyskiwana podczas hamowania gromadzona jest w akumulatorze i w bateriach litowo-jonowych, zlokalizowanych w bagażniku. Z zewnątrz hybrydową siódemkę zdradzają jedynie dodatkowe emblematy, lakier BlueWater (opcja) i 19-calowe alufelgi, kształtem przypominające łopatki turbiny Średnie zużycie paliwa (według producenta): 9,4 l/100 km Cena: Od 487 200 zł / Bloomberg / Adam Berry
Lexus CT 200h Sercem Lexusa jest hybrydowy zespół napędowy, złożony z 99-konnego silnika benzynowego o pojemności 1,8 litra, motoru elektrycznego o mocy 81 KM. Razem tandem generuje 136 KM i pozwala przyspieszyć do 100 km/h w ciągu 10,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. roducent deklaruje, że na każde 100 km Lexusowi wystarczy średnio 3,8 l paliwa. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 3,8 l/100 km Cena: Od 113 300 zł / Bloomberg / Jin Lee
Lexus GS 450h Podstawą napędu nowego Lexusa GS 450h jest silnik spalinowy 3.5 V6 pracujący w cyklu Atkinsona (dłuższe czasy otwarcia zaworów w celu optymalizacji procesów spalania). O niskie spalanie dba także wysoki stopień sprężania wynoszący 13:1 i wtrysk paliwa realizowany bezpośrednio do cylindra. Silnik spalinowy napędza generator odpowiedzialny za ładowanie akumulatorów zasilających silnik elektryczny. Całkowita moc układu wynosi 338 KM, co pozwala na sprint do 96 km/h w 5,6 sekundy i rozpędzanie się maksymalnie do 210 km/h. Średnie zużycie paliwa (według producenta): od 5,9 do 6,2 l/100 km Cena: Od 253 200 zł / Bloomberg / Hannelore Foerster
Lexus LS 600h Pod maską LS 600h pracuje V-ósemka o pojemności 5 litrów połączona z silnikiem elektrycznym.. Zanim zespół napędowy o łącznej mocy 445 koni ruszy z miejsca 2,5-tonowe auto, nie wydaje z siebie żadnych dźwięków, tak jak i przy niskich prędkościach. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 9,3 l/100 km Cena: Od 435 700 zł / Bloomberg / MARK ELIAS
Lexus LS 600h Pod maską LS 600h pracuje V-ósemka o pojemności 5 litrów połączona z silnikiem elektrycznym.. Zanim zespół napędowy o łącznej mocy 445 koni ruszy z miejsca 2,5-tonowe auto, nie wydaje z siebie żadnych dźwięków, tak jak i przy niskich prędkościach. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 9,3 l/100 km Cena: Od 435 700 zł / Bloomberg / MARK ELIAS
Porsche Panamera S Hybrid Sercem auta jest 3-litrowy, doładowany sprężarką silnik V6 o mocy 333 KM, współpracujący z 8-biegowym automatem i wspierany przez 47-konny motor elektryczny. Ten ostatni pełni rolę alternatora i rozrusznika, ale może również samodzielnie napędzać Panamerę - energii zgromadzonej w niklowo-metalowo-wodorkowych akumulatorach wystarczy na pokonanie 2 km z prędkością do 85 km/h. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 7,1 l/100 km Cena: od 127 318 euro (ok. 539 tys. zł) / Bloomberg / Hannelore Foerster
Porsche Cayenne S Hybrid Napęd nowej, pełnej równoległej hybrydy Cayenne S Hybrid to 3-litrowy silnik V6 z doładowaniem w razie potrzeby wspomagany przez silnik elektryczny, dzięki czemu uzyskuje osiągi porównywalne z silnikiem V8. I to przy do 22 proc. niższym zużyciu paliwa i emisji CO2 (według danych producenta). W liczbach: silnik spalinowy dostarcza 333 KM, a silnik elektryczny 47 KM. Daje to łączną moc 380 KM. Średnie zużycie paliwa (według producenta): 8,2 l/100 km Cena: od 97 535 euro (ok. 413 tys. zł) / Bloomberg