H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała w czwartek z PKP Intercity umowę na wyprodukowanie i dostawę w ciągu 18 miesięcy 25 nowych wagonów pasażerskich. Wartość kontraktu, który firma uzyskała, wygrywając w sierpniu publiczny przetarg, to 175 mln zł.

Zamówione wagony od 2014 r. mają jeździć na trasie Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia w pociągach TLK. W ramach podpisanej umowy wykonawca dostarczy wagony przedziałowe i bezprzedziałowe I klasy, wagony przedziałowe II klasy, przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wagony bezprzedziałowe II klasy z miejscami na osiem rowerów.

Jak podało PKP Intercity, wagony mają się wyróżniać nowoczesną aranżacją wnętrza, ergonomicznymi fotelami, diodowym oświetleniem i pełną informacją dla pasażerów na wewnętrznych monitorach.

Zakup przez PKP Intercity nowych wagonów jest pierwszym tak dużym od 2008 roku. Do 2015 r. przewoźnik chce mieć 2 tys. wagonów, ponad 300 lokomotyw i 20 pociągów zespołowych.

"PKP Intercity zmienia się dla swoich pasażerów. Ten kontrakt jest tylko częścią naszego programu inwestycyjnego; po jego podpisaniu wolumen zawartych przez nas kontraktów będzie opiewał na blisko 2,5 mld zł. Mam nadzieję, że do końca roku sięgniemy 3 mld zł" - powiedział w czwartek w Poznaniu prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

"Kolejny przetarg już się toczy, chcemy zmodernizować kolejne 150 wagonów. To będzie bardzo głęboka modernizacja - wyposażenie wagonów w klimatyzację, pełną automatykę, internet. Na przełomie 2014 i 2015 roku w PKP Intercity będzie więcej nowoczesnych wagonów spełniających najwyższe standardy, niż tych o średniej czy niskiej jakości" - dodał.

Jak poinformował w trakcie uroczystości związanej z podpisaniem umowy prezes zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) Sławomir Raniszewski, spółka zwiększyła zatrudnienie w ciągu minionego roku z 280 osób do ponad 430. W związku z zamówieniem od PKP Intercity planuje zatrudnienie kolejnych 100 osób.

"W 2011 roku spółka miała obroty na poziomie 40 mln zł, w tym roku dobijemy do ok. 100 mln zł. Łącznie z tym kontraktem, który podpisujemy dla PKP Intercity, już mamy w portfelu kontrakty do realizacji na poziomie 250 mln zł" - powiedział Raniszewski.

"H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych po raz pierwszy od 2007 roku uzyska dodatni wynik finansowy netto" - poinformował cytowany w komunikacie prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Wojciech Dąbrowski. Dodał, że w 2011 r. spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży o 63,5 proc. i zmniejszyła o 23 proc. stratę na sprzedaży. Jego zdaniem dobra kondycja poznańskiej spółki to efekt programu restrukturyzacji, realizowanego przez firmę pod nadzorem ARP od 2010 r. ARP jest właścicielem 100 proc. udziałów H.Cegielski - FPS od marca 2010 r.

Dąbrowski podkreślił, że podpisane kontrakty odbudowały pozycję poznańskiej fabryki. Spółka może znów uczestniczyć samodzielnie w przetargach, gdzie zamawiający przewiduje udzielenie zaliczek na finansowanie produkcji.

H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych powstała w 1997 roku na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów HCP SA. Produkuje, naprawia i modernizuje pojazdy szynowe.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Firma powstała w 2001 roku w wyniku reformy przedsiębiorstwa PKP.