Połączenia lotnicze do Londynu i Dublina z lotniska powstającego w Świdniku pod Lublinem uruchomi w grudniu Ryanair. Lotnisko ma być gotowe do użytkowania od listopada. Uruchomienie lotów z Portu Lotniczego Lublin zapowiedziały już Wizz Air oraz Itaka.

O planowanych połączeniach z Portu Lotniczego Lublin poinformował w środę na konferencji prasowej w Lublinie wiceprezes Ryanair Michael Cawley. "Dwa nowe połączenia będą przewozić 70 tys. pasażerów rocznie i wpłyną na stworzenie 70 nowych miejsc pracy" - powiedział Cawley.

Loty do Dublina będą się odbywały dwa razy w tygodniu, a do Londynu (na lotnisko Stansted) trzy razy w tygodniu. Pierwsze loty zaplanowano na 17 grudnia.

Ryanair to kolejny przewoźnik, który uruchomi połączenia z budowanego w Świdniku Portu Lotniczego Lublin. Połączenia do Londynu (na lotnisko Luton) oraz do Oslo będzie realizować od grudnia Wizz Air. Loty czarterowe z Lublina do Egiptu ma też uruchomić biuro podróży Itaka.

Budowa Portu Lotniczego Lublin w Świdniku dobiega końca. "Gotowość operacyjną portu lotniczego chcemy osiągnąć 15 listopada" - powiedział wiceprezes Portu Lotniczego Lublin Dariusz Krzowski.

Budowa lotniska pochłonie łącznie ok. 400 mln zł. 144,5 mln zł dotacji będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, a reszta - z emisji obligacji oraz z budżetów samorządów, które są udziałowcami spółki budującej lotnisko. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

W Porcie Lotniczym Lublin wybudowany został już terminal pasażerski, który ma umożliwić bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do jednego miliona pasażerów rocznie. Terminal składa się z trzech skrzydeł o łącznej powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych. Koszt jego budowy to blisko 67 mln zł. Inwestycję realizowało konsorcjum, złożone z Budimeksu (lider) oraz hiszpańskiej firmy Ferrovial Agroman.

Do terminala lotniska wjeżdżał będzie szynobus kursujący z Dworca Głównego w Lublinie, przez stacje Lublin-Północ i Świdnik. Trwa obecnie budowa 2,2 km toru dojazdowego ze stacji w Świdniku do terminala lotniska. Inwestycja będzie kosztowała 8,1 mln zł netto, a 85 proc. kosztów pokryje dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Inwestycje realizuje lubelska spółka Expol. Urządzenia do sterowania ruchem kolejowym na nowym torze wykona wyłoniona w odrębnym przetargu lubelska spółka KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji. Koszt tych prac wyniesie 1,7 mln zł netto.

Na lotnisku ma być zatrudnionych w sumie ok. 140 osób. Początkowo lotnisko będzie dotowane. "Nasi właściciele o tym doskonale wiedzą i są na to zabezpieczone środki" - powiedział Krzowski.

Lotnisko osiągnie rentowność przy 500 tys. pasażerów

"Według naszych obliczeń przy ruchu pasażerskim na poziomie pół miliona pasażerów rocznie powinniśmy "wyjść na zero", powyżej tego Port Lotniczy zacznie zarabiać. Mamy nadzieję, że to nastąpi w 2014 roku" - dodał.

Krzowski powiedział, że prowadzone są rozmowy z firmą Eurolot na temat uruchomienia z Portu Lotniczego Lublin połączeń regionalnych - krajowych oraz w bliskim sąsiedztwie Polski.

Ryanair to obecnie największy przewoźnik lotniczy w Europie. W tym roku zamierza przewieźć łącznie 79 mln pasażerów. Linia operuje na 169 lotniskach w 28 krajach. Ma 51 baz i obsługuje 1,5 tys. połączeń. Dysponuje blisko 300 samolotami.

W Polsce Ryanair operuje z 10 lotnisk - na siedmiu z nich jest liderem pod względem liczby pasażerów. W przyszłym roku Ryanair planuje obsługiwać z i do Polski 126 połączeń, z czego 41 będzie nowych; chce przewieźć łącznie 6 mln pasażerów, wobec 5,2-5,3 mln osób w 2012 r.