Ponad 22 mln zł gwarancji z tytułu nienależytego wykonania kontraktu przez spółką Radko odzyskała GDDKiA - poinformowała w czwartek Dyrekcja. Dodała, że chodzi o zerwaną przez nią umowę ws. budowy tzw. północnej obwodnicy Rzeszowa.

"Ponad 22 mln złotych wpłynęły wczoraj (w środę - PAP) na rzecz Skarbu Państwa, po uruchomieniu przez GDDKiA gwarancji należytego wykonania kontraktu na budowę autostrady A4 węzeł Rzeszów Zachód - węzeł Rzeszów Centralny wraz z drogą ekspresową S19 węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Zachodni zerwanego przez GDDKiA z winy Wykonawcy" - napisano w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodano, że "gwarancja należytego wykonania jest formą ochrony prawnej stosowaną przez GDDKiA na wypadek nie wywiązywania się przez wykonawcę z zapisów kontraktowych". "Ma na celu ochronę obywateli przed ponoszeniem dodatkowych kosztów realizacji inwestycji wynikających z przyczyn pozostających po stronie wykonawcy, jak np. nieudolne zarządzanie projektem" - wskazano.

GDDKiA podała, że towarzystwo ubezpieczeń InterRisk, które ubezpieczało kontrakt firmie Radko, pozytywnie odniosło się do wniosku Dyrekcji ws. wypłaty gwarancji z tytułu nienależytego wykonania umowy.

Jako podano w komunikacie, gwarancja - bankowa czy ubezpieczeniowa - stanowiąca zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest uruchamiana w momencie wadliwego wykonania kontraktu przez wykonawcę i konieczności wykonania określonych prac naprawczych na koszt wykonawcy lub w przypadku odstąpienia przez zamawiającego od kontraktu z winy wykonawcy.

Pod koniec maja br. GDDKiA zerwała z firmą Radko umowę ws. budowy odcinka autostrady A4 i drogi ekspresowej S19. Powodem odstąpienia był - według GDDKiA - brak płynności finansowej, co wiązało się także z zajęciami komorniczymi i zgłoszonym wnioskiem o upadłość firmy Radko. Jak tłumaczyła wówczas GDDKiA, "w ciągu 23 miesięcy trwania kontraktu wykonawca zrealizował zaledwie 49 proc. zakresu finansowego umowy, podczas gdy czas trwania kontraktu był pierwotnie określony na 18 miesięcy".

Partnerami Radko w tej inwestycji były firmy Autostrada Wschodnia oraz Punj Lloyd z Indii. Umowę z GDDKiA konsorcjum podpisało w kwietniu 2010 r.

Konsorcjum budowało - za ponad 441 mln zł - ośmiokilometrowy odcinek tzw. północnej obwodnicy Rzeszowa. W jego skład wchodzi odcinek autostrady A4 od węzła Rzeszów centralny do węzła Rzeszów zachód i fragment drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów zachód do węzła Świlcza.

Na początku lipca br. GDDKiA ogłosiła nowy przetarg na dokończenie budowy odcinka autostrady A4 od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Centralny. Termin składania ofert mija 21 sierpnia.

Nowy wykonawca będzie miał osiem miesięcy na dokończenie budowy.