Spółka CPK szuka doradcy, który podpowie, jak optymalnie zaplanować port w Baranowie.
Ostatnie przetasowania personalne w instytucjach odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego można potraktować jako nowe otwarcie w przygotowaniach do inwestycji. Mikołaj Wild, który dotychczas w rządzie pełnił funkcję pełnomocnika do spraw tego lotniska, teraz ma bezpośrednio kierować pracami przygotowawczymi. Na razie został p.o. szefa CPK, ale ma duże szanse na zwycięstwo w ogłoszonym właśnie konkursie na stanowisko prezesa. Miejsce Wilda w rządzie zajął poseł PiS Marcin Horała, który ma cały projekt wzmocnić politycznie. W spółce CPK przekonują, że w ostatnich dniach z przygotowaniami do inwestycji sporo się dzieje. – Rozpoczęliśmy dialog techniczny w celu wyboru doradcy strategicznego dla CPK. Pomoże spółce w pracach przy planowaniu i projektowaniu – mówi rzecznik CPK Konrad Majszyk. Wiadomo już, że będzie to jeden z zarządców dużych lotnisk na świecie.
– Będziemy współpracować z tym, kto wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza. Dlatego potrzebujemy wskazać kogoś z wiedzą i doświadczeniem, z bezcennym know-how. Nie chcemy powtórzyć błędów, jakie zostały popełnione podczas planowania innych lotnisk, np. w Berlinie. Wolimy uczyć się na błędach innych, w miarę możliwości nie popełniając własnych – zaznacza Majszyk.
Dodaje, że ostateczny wybór doradcy nastąpi w pierwszej w połowie przyszłego roku. Z poszczególnymi zarządcami portów trwają już negocjacje biznesowe. Już po objęciu swoich nowych stanowisk Mikołaj Wild i Marcin Horała spotkali się w zeszłym tygodniu z delegacją firm z Singapuru. W jej skład weszli przedstawiciele lotniska Changi, które od siedmiu lat jest numerem jeden wśród najlepszych portów przesiadkowych świata w rankingu renomowanej firmy konsultingowej Skytrax. W najbliższych tygodniach będą prowadzone rozmowy z kolejnymi przedstawicielami czołowych lotnisk na świecie, do których zostały wysłane zaproszenia w ramach dialogu technicznego.
Nieoficjalnie mówi się, że największe szanse, by zostać doradcą CPK, mają lotniska azjatyckie. Wymienia się zwłaszcza trzy porty. Oprócz Changi chodzi także o Seul-Incheon w Korei Południowej i Tokio-Narita w Japonii.
– Nie ma wątpliwości, że w sensie operacyjnym i we wprowadzaniu rozwiązań wygodnych i użytecznych dla pasażerów porty w Azji biją na głowę resztę świata – mówi Bartosz Baca, ekspert lotniczy z firmy BBSG. Przyznaje jednak, że na zaplanowanie szczegółowych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas. – Na razie spółka CPK będzie musiała skupić się na przygotowaniu masterplanu, który określi główne założenia i powie, jak przeprowadzić inwestycję. W tym specjalizują się także podmioty europejskie – zaznacza.
Wciąż jest możliwe, że hub zacznie działać już w 2027 r.
Jak dowiedział się DGP, niewykluczone, że doradca strategiczny będzie pomagał nie tylko na etapie przygotowania do inwestycji, lecz także w budowie i późniejszym zarządzaniu portem. W tym przypadku trzeba by precyzyjnie określić zakres współpracy od strony prawnej i finansowej. Mikołaj Wild nie wykluczał, że sam port byłby budowany za środków prywatnego kapitału. Powoływał się na przeprowadzony kilka miesięcy temu test prywatnego inwestora, który miał wykazać, że stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji wynosi prawie 10 proc.
Spółka CPK zaznacza, że wybór doradcy strategicznego to jeden z kamieni milowych podczas przygotowań do budowy lotniska. Masterplan ma być zlecony w połowie przyszłego roku. Ma on zawierać m.in. koncepcję rozwoju portu w perspektywie 20 lat, etapowanie budowy i podstawowe parametry infrastruktury.
Trwają już przygotowania do budowy linii kolejowych prowadzących do portu. Spółka właśnie rozstrzygnęła przetarg na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych planowanych tras. Wybrano sześć firm, z którymi zostanie podpisana umowa ramowa na pięć lat. Wartość zlecenia to ok. 26 mln zł.
Jako jedna z pierwszych zostanie przeprowadzona inwentaryzacja na terenie, na którym powstanie 140-kilometrowa trasa dla szybkich pociągów z Warszawy przez CPK do Łodzi. Budowa tej linii jest warunkiem otwarcia lotniska. Według założeń dojazd pociągiem z Dworca Centralnego do oddalonego o 37 km lotniska ma zająć 15 minut.
Według Marcina Horały wciąż jest możliwe, że CPK zacznie działać w 2027 r.