statystyki

Nawet 13,60 zł za trzecią godzinę postoju? Tak, ale jeszcze nie teraz

autor: Tomasz Żółciak05.09.2018, 08:25; Aktualizacja: 05.09.2018, 08:54
Ustawa przygotowana przez resort inwestycji i rozwoju to nie tylko kwestia parkingów.

Ustawa przygotowana przez resort inwestycji i rozwoju to nie tylko kwestia parkingów.źródło: ShutterStock

Miasta, podejmując decyzje o stawkach, zapewne będą brały pod uwagę realia płacowe w ich regionie i będą się też liczyły z politycznymi konsekwencjami decyzji – mówi DGP Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju

Kiedy zaczniemy płacić więcej za parkowanie?

Jeśli ma pan na myśli śródmiejskie strefy parkowania, w których samorządy będą mogły stosować wyższe stawki, to myślę, że najwcześniejszy termin ich wprowadzenia to III kw. 2019 r. Przy czym wydaje się mało prawdopodobne, że wszystkie samorządy będą chciały te strefy w ogóle wprowadzić. Wokół opłat parkingowych powstał szum medialny, w ramach którego pojawiają się nieprawdziwe informacje. Zdarzały się w prasie tytuły typu „Rząd podnosi opłaty za parkowanie”. A rząd tego nie robi. Dajemy po prostu samorządom możliwość podniesienia opłat za parkowanie w ściśle określonych sytuacjach. Opłaty wcale nie muszą wzrosnąć, jeśli tak zdecyduje rada miasta.

I mówimy tylko o 39 miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które będą miały prawo wprowadzić śródmiejskie strefy parkowania. Aby ją wprowadzić, trzeba będzie przygotować stosowne analizy uzasadniające taką potrzebę. Przewidzieliśmy długie vacatio legis dla nowych przepisów. Wejdą w życie po 12 miesiącach od wejścia w życie nowelizacji ustawy o PPP i niektórych innych ustaw. Chodziło o to, by samorządy miały czas się przygotować oraz by Ministerstwo Infrastruktury miało czas zmienić rozporządzenia, w których ustalone są m.in. kwestie stawek parkingowych.

Dlaczego ta parkingowa rewolucja ma nastąpić akurat teraz?

Przepisy dotyczące opłat za parkowanie nie były zmieniane od 2003 r., mimo że wówczas średnie zarobki w Polsce stanowiły połowę tego, co teraz, a liczba samochodów była znacznie mniejsza. Na Mazowszu obecnie jest dwa razy więcej aut niż 15 lat temu. Przy obecnej wysokości opłat parkingowych nie ma też ekonomicznego uzasadnienia budowy dużych, wielopoziomowych parkingów. Realizujemy więc w dużej mierze wieloletnie postulaty samorządów. Ważne jest to, że 2/3 pieniędzy, które będą pochodzić z opłat za parkowanie w strefach śródmiejskich, samorządy będą musiały wydać na inwestycje w transport publiczny czy ścieżki rowerowe. A to z kolei wpisuje się w politykę antysmogową.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Kpiarz (2018-09-05 10:32) Zgłoś naruszenie 20

    Miejmy nadzieję że wśród radnych są ekonomiści którzy wyjaśnią reszcie że podnos, enie opłat za parkowanie zniszczy branżę turystyczną restauracje i hotelarstwo. Bo kto pójdzie zwiedzać miasto i na obiad gdy będzie miał w perspektywie zapłacić dodatkowo 50zł.? A przecież większości miast w trzy lub nawet w pięć godzin zwiedzić się nie uda.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane