Bezpośrednia sprzedaż żywności przez rolników jest coraz popularniejsza w Polsce, ale też w innych krajach europejskich, dlatego UE finansuje specjalny program, który ma m.in. pomóc podnieść kwalifikacje marketingowe rolników.

Celem programu “Creating Entrepreneurs in Food (CEF)” jest budowa modelu rozwoju innowacji w sektorze żywności i aktywizacja przedsiębiorczości na obszarach wiejskich UE, w tym w Polsce. Jest on finansowany z unijnych środków, a jego budżet wynosi 220 tys. euro.

Program CEF realizuje konsorcjum, w skład którego weszło Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (Polska) oraz Galway - Mayo Institute of Technology (Irlandia), University of Bedfordshire (Wielka Brytania) oraz Europejska Rada Młodych Rolników (CEJA).

Chodzi o stworzenie programu szkoleń, które pomogą rolnikom w uruchomieniu sprzedaży bezpośredniej poprzez przekazanie wiedzy m.in. ws. promocji własnych produktów.

Jak powiedział PAP prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki, program powstał z inicjatywy rolników irlandzkich, którzy są zainteresowani rozwojem sprzedaży bezpośredniej.

Dodał, że w Polsce rośnie popularność sprzedaży bezpośredniej żywności przez rolników. Przypomniał, że niedawno uchwalono ustawy o ułatwieniu sprzedaży żywności przez rolników, (tzw. rolniczy handel detaliczny czy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolno-spożywczymi).