Nic więc dziwnego, że coraz więcej z nas potrzebuje wsparcia specjalistów i coraz więcej z nas oczekuje, że wsparcie to zapewnią pracodawcy. A to stawia przed nimi wyzwanie, jak skomponować kafeterię benefitów, żeby odpowiadały one na potrzeby pracowników i stanowiły realne wsparcie. Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęła Katarzyna Gryzło, współtwórczyni start-upu HearMe, który we wrześniu połączył się z platformą Hedepy, dając początek Hedepy for Business, unikatowemu w skali Europy Środkowo-Wschodniej rozwiązaniu.
Jak podkreśla Katarzyna Gryzło, badania nie pozostawiają złudzeń, coraz więcej Polaków doświadcza obniżonego nastroju, wypalenia zawodowego czy poczucia izolacji. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest też samotność. Raport State of the Global Workplace 2024 wskazuje, że odczuwa ją aż 25 proc. pracowników wykonujących pracę zdalnie, 21 proc. pracujących w modelu hybrydowym oraz 16 proc. pracujących wyłącznie na miejscu. To pokazuje paradoks współczesności. Żyjemy w świecie, w którym nowoczesne technologie umożliwiają nam nieograniczony dostęp do informacji i kontaktów z innymi ludźmi, a mimo tego brakuje nam więzi społecznych i poczucia wspólnoty. Mamy nieograniczone możliwości relokacji, pracujemy w wielopokoleniowych zespołach, stawiamy na inkluzywność, a nie potrafimy pokonać dzielących nas barier. Efekt? Spada odporność psychiczna pracowników i rośnie ryzyko wypalenia zawodowego. W tej atmosferze nie da się dobrze pracować, dlatego też pracownicy oczekują od swoich przełożonych realnego wsparcia, chcą autentycznych rozwiązań, które wpłyną na poprawę komfortu ich życia. A to oznacza, że dostęp do terapii, coachingu czy profesjonalnych konsultacji nie może być luksusem. Musi byś standardem wpisanym w strategię działań działów HR.
Sztuczna inteligencja nie zastąpi prawdziwych relacji
Rozmowa o kształcie współczesnych benefitów dotknęła jeszcze jednego, niezwykle istotnego, aspektu współczesności. To sztuczna inteligencja i zakres jej wykorzystania w procesach terapeutycznych. Jak podkreśla Katarzyna Gryzło, algorytmy potrafią i mogą monitorować nastrój, przypominać o ćwiczeniach czy analizować wzorce zachowań. Dla wielu osób to wygodna, łatwo dostępna i co może być istotne przy kłopotach ze zdrowiem psychicznym ‒ anonimowa forma dialogu. Jednak trzeba pamiętać o granicach technologii. Sztuczna inteligencja nie zastąpi empatii terapeuty, nie odczyta niuansów kulturowych, nie zbuduje więzi i nie okaże współczucia, które są fundamentem procesu terapeutycznego. Dlatego może pełnić tylko funkcję wspierającą. Bo bez względu na to, jak bardzo zaawansowanymi algorytmami się posługujemy, to nasze poczucie bezpieczeństwa i wspólnoty zawsze będą budowali inni ludzie.
Benefity szyte na miarę potrzeb pracowników
Odkryciem współczesnych czasów jest to, że… każdy z nas ma zdrowie psychiczne. Ale tak jak każdy z nas jest inny, tak samo różne są nasze potrzeby w zakresie troski o nasz dobrostan. Dlatego też potrzebne są rozwiązania, które uwzględniają różnorodność wartości, celów oraz oczekiwań i potrzebny jest łatwy dostęp do nich. A ten oferować mogą pracodawcy, którzy na stałe wpiszą w swoje strategie kwestie troski o dobrą kondycję psychiczną pracowników. To dobra inwestycja, ponieważ wsparcie psychiczne w miejscu pracy to benefit, z którego ludzie korzystają. Takie wsparcie oferuje Hedepy for Business, platforma, która daje pracownikom możliwość korzystania z terapii, coachingu i konsultacji psychologicznych w dogodnym dla nich czasie. To benefit autentyczny i realnie wykorzystywany, który wnosi wartość długofalową, a nie chwilowy efekt. Hedepy for Business wspiera firmy w budowaniu środowiska, w którym dobrostan ludzi nie jest pustym hasłem, lecz realną częścią strategii biznesowej.