Telefon od szefa i przerwane wakacje: 5 rzeczy, jakie musisz wiedzieć o urlopie wypoczynkowym

Coroczny, nieprzerwany i płatny urlop wypoczynkowy przysługuje każdej osobie zatrudnionej na podstawie umowy o pracę. Jednak już jego długość zależy od stażu pracy, tak więc podstawowy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 dni, gdy pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat, a w przypadku, gdy staż pracy jest dłuższy niż 10 lat, dana osoba ma prawo do 26 wolnych dni. Pracownik zatrudniony na część etatu ma natomiast prawo do urlopu proporcjonalnego. Dowiedz się też, do kiedy możesz odebrać zaległy urlop i w jakiej sytuacji szef może go przerwać.

książka, wakacje

żródło: ShutterStock

Pracodawca może przerwać urlop pracownika

Zasadniczo pracodawca powinien udzielić pracownikowi wypoczynku w tym roku kalendarzowym, w którym zatrudniony uzyskał do niego prawo. Jeżeli jednak z winy pracownika, bądź pracodawcy nie było to możliwe, szef powinien wysłać podwładnego na wypoczynek najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego.

W związku z tym nawet jeśli podwładny odmawia uzgodnienia terminu wypoczynku, pracodawca może samodzielnie, bez uzgadniania i planowania terminu wysłać pracownika na zaległy urlop do końca trzeciego kwartału o ile wykaże, że zwracał się do pracownika o zaplanowanie wykorzystania urlopu, a ten ignorował takie wnioski.

Pracodawca może też przełożyć urlop pracownika, a nawet przerwać już rozpoczęty wypoczynek podwładnego, jeśli wystąpiły usprawiedliwione okoliczności, których pracodawca nie mógł przewidzieć w momencie rozpoczynania urlopu przez podwładnego. Chodzi o szczególne sytuacje, niemożliwe do zaplanowania wcześniej, a kiedy obecność konkretnego pracownika w pracy jest niezbędna, na przykład w razie kontroli w firmie, wystąpienia awarii, której nie jest w stanie usunąć inny pracownik czy choroby osoby na podobnym stanowisku, która miała zastępować pracownika w czasie jego urlopu.

Co grozi za pozostanie na urlopie dowiesz się tutaj>>

Pracodawca musi jednak pokryć koszty poniesione przez pracownika, które miały bezpośredni związek z odwołaniem go z urlopu, w tym koszty przejazdu czy opłaconego i niewykorzystywanego pobytu w ośrodku wypoczynkowym. Jakie dokładnie koszty musi zwrócić pracodawca, przeczytasz tutaj>> Pracownikowi przysługują też dni wolne w liczbie, jakich nie wykorzystał z powodu odwołania z urlopu.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (1)

  • trrrr(2016-07-31 20:10) Zgłoś naruszenie 71

    szef niech się odwali od pracowników, im urlop się należy jak "chłopu pole" niech sam się weźmie za pracę i swoja rodzinkę pogoni. Niech do niego dotrze, ze z "niewolnika nie ma pracownika", bo za taką jałmużnę jaką im wypłaca to napewno nie będzie miał dobrych pracowników.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!