Indywidualizacja usług kierowanych do poszukujących zatrudnienia, w zależności od oceny ich oddalenia od rynku pracy, to najważniejsza, ale niejedyna zmiana, którą Ministerstwo Pracy zamierza wprowadzić w życie od przyszłego roku. Zakładane są zmiany w zakresie wydatkowania pieniędzy z Funduszu Pracy (FP). O przyznaniu środków będzie decydował wskaźnik efektywności działań aktywizacyjnych.
Założenia projektu nowelizacji ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn. zm.), ogłoszone ostatnio przez resort, zapowiadają także modyfikację finansowania służb zatrudnienia.
Zakładane są zmiany w zakresie wydatkowania pieniędzy z Funduszu Pracy (FP). Ustalony zostanie nowy algorytm wydatkowania środków FP przeznaczonych na przeciwdziałanie bezrobociu. Na dany rok budżetowy będzie go odtąd tworzył minister pracy, a nie – jak do tej pory – rząd. Środki z funduszu nadal będą wydzielane dwuetapowo na województwa i powiaty, jednakże nastąpi zmiana kryteriów ich podziału między samorządy. Obok dotychczasowych przesłanek, takich jak liczba bezrobotnych czy stopa bezrobocia, od 2014 r. przy ustalaniu wysokości środków z FP ma zostać wprowadzone dodatkowe kryterium – wskaźnik efektywności działań aktywizacyjnych.
Resort pracy chce także, by od efektów działań urzędów pracy zależała też wysokość wynagrodzeń ich pracowników. Przez kolejne cztery lata (2014–2017) środki z FP miałyby dofinansowywać wynagrodzenia urzędników obsługujących klientów urzędów oraz kadry kierowniczej. Po tym okresie rozwiązanie to ma podlegać ocenie i ewentualnej prolongacie.
– Co do zasady należy pozytywnie ocenić planowane zmiany w sposobie wynagradzania pracowników urzędów pracy – stwierdza Dominika Staniewicz, ekspert rynku pracy Business Centre Club.
Dodaje, że najwyższy czas, by publiczne służby zatrudnienia zaczęły działać na zasadach rynkowych, a ich płace były uzależnione od efektów działań.
Na ten cel przeznaczane będzie 7 proc. z limitu FP w roku poprzednim na dane województwo. 5 pkt proc. z tego pochłoną wynagrodzenia klienta, zaś 2 proc. – nagrody doradców i kierownictwa. Wysokość środków na bonusy zależeć będzie od procentowej ilości doradców klienta w urzędzie, a także wyższego niż przeciętny poziomu efektywności zatrudnieniowej i kosztowej urzędu w roku poprzednim.
W powiatach, w których osiągana będzie najwyższa efektywność, pracownicy przyczyniający się do takich wyników będą mogli liczyć na dodatkowe nagrody, a także nagrody specjalne za szczególne osiągnięcia.
Etap legislacyjny
Projekt