Nowa ustawa konsumencka: 10 najważniejszych zmian

25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta oraz zmiany w kodeksie cywilnym. Nowe zasady będą dotyczyć zakupów w sklepach tradycyjnych, w Internecie i na pokazach. Sprawdź, co się zmieni. Źródło: Ustawa o prawach konsumenta, UOKiK, własne.

konsument, umowy

żródło: ShutterStock

3. Nowe zasady rękojmi

Rękojmia stanie się poważną bronią w rękach klienta. Konsument będzie w przypadku wady produktu mógł żądać od razu naprawy lub wymiany, a jeśli sprzedawca nie zgodzi się na jedną z tych opcji, to klient będzie mógł żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Obniżka musi zostać zaproponowana przez konsumenta. Odstąpienie od umowy będzie działało, jeśli wada będzie istotna. Eksperci zauważają, że może to być jeden z punktów zapalnych pomiędzy przedsiębiorcami a klientami.

Podstawa prawna: Kodeks cywilny, art. 556 i dalsze

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (9)

  • Marcin(2014-12-16 08:24) Zgłoś naruszenie 00

    Tyle literówek to już dawno nie mieliście

    Odpowiedz
  • aaa(2014-12-16 10:05) Zgłoś naruszenie 00

    Skąd wzięliście rewelację, że na reklamacje żywności będą teraz 2 lata? Jakoś nie widzę nigdzie, żeby rozporządzenie, które wprowadziło 3-dniowy termin, zostało uchylone.

    Odpowiedz
  • Mag(2014-12-20 09:56) Zgłoś naruszenie 00

    W punkcie 3 powinno raczej byc ze w przypadku wady produktu konsument bedzie mogl zazadac od razu obnizenia ceny lub bedzie mogl oswiadczyc ze odstepuje od umowy chyba ze sprzedawca niezwlocznie i bez nadmiernych niedogodnosci dla konsumenta wymieni rzecz albo wade usunie. Ta kolejnosc ma znaczenie bo wczesniej nie mogl od razu odstapic.

    Odpowiedz
  • robi(2014-12-16 15:02) Zgłoś naruszenie 00

    Super- bedzie koniec z przesyłakmi nie rejestrowanymi - gdyż to sprzedawca bedzie obarczony winą za zginięcie przesyłki aż do odbioru jej przez zamawiającego.

    Odpowiedz
  • kwakwa(2014-12-16 18:52) Zgłoś naruszenie 00

    czyli będzie drożej.

    Odpowiedz
  • nairam(2014-12-18 21:31) Zgłoś naruszenie 00

    Teraz czekam na prawo zakazujące celowego skracania żywotności towarów. Myślę, że wszyscy wiedzą o co chodzi. Może "zieloni" wreszcie się czymś wykażą.

    Odpowiedz
  • autor1(2014-12-26 00:01) Zgłoś naruszenie 00

    Te wszystkie ustawy spowodowaly, ze wieksza czesc produktow staje sie jednorazowym - tj. do pierwszej awarii. Wiadomo czym to skutkuje - wzrostem cen. Poza tym nie rozumiem jak mozna reklamowac produkt spozywczy przez 2 lata, jak sklep ma udowodnic, ze konsument przechowywal go zgodnie z zaleceniami? To jest po prostu idiotyczne...

    Odpowiedz
  • Jolanta Bilska(2015-10-03 21:33) Zgłoś naruszenie 00

    Dzien dobry,
    Kupilam bluzke 3/10/15 w sklepie na ulicy Lukowska 46 w Warszawie tel 22 673 16 59. Bluzka okazala sie za mala
    (mierzylam) ale po zmierzeniu w domu stwierdzilam ze jest za mala.

    Nastepnego dnia 4/10/15 poszlam do sklepu z mysla ze otrzymam zwrot pieniedzy. Prawie zostalam wysmiana.
    Pokazano mnie stojacy napis mowiacy zeby wybierac dokladnie bo nie ma zwrotow.

    Chcialabym otrzymac zwrot gotowki.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • cer(2014-12-16 13:43) Zgłoś naruszenie 01

    Ludzie nie dajcie się więcej oszukiwać polskim bankom. Ciężko dzisiaj znaleźć w internecie rzetelne informacje, ja prowadzę swoją małą prywatną stronkę na której możecie się dowiedzieć o oszustwach banków. Wstawcie kropki w miejsce spacji: polskiebanki cba pl

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!