Najwyższe kary nałożone na biura podróży

Upadłości biur podróży to największe niebezpieczeństwo dla turystów. Ale w ostatnich latach sporym utrapieniem dla korzystających z usług touroperatorów były niedozwolone klauzule w umowach. Oto najwyższe kary jakie w ostatnich latach nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wakacje, podróże, turystyka

żródło: ShutterStock

Vacansoleil - 11 tys. zł - 2011 rok

Klauzule wyłączające odpowiedzialność za kradzież bagażu czy utratę zdrowia turysty, wprowadzające automatyczne potrącenia określonej części ceny w sytuacji rezygnacji z imprezy – to przykłady postanowień stosowanych przez Vacansoleil. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa ponad 11 tys. zł

Wysokie rabaty, gwarancja niezmienności ceny, największy wybór – tak do zakupu ofert first minute zachęcają biura podróży. Poza sprawdzeniem zdjęć w katalogu, czy internecie warto także przeczytać umowę. Zdarza się bowiem, że kontrakty przewidują pewne odstępstwa od obietnicy stałej ceny, czy w pewnych przypadkach bezprawnie wyłączają odpowiedzialność usługodawcy. O prawach turystów przypomina także najnowsza decyzja Prezes UOKiK dotycząca Vacansoleil – przedsiębiorcy, który m.in. wynajmuje domki wakacyjne lub miejsca na kempingach.

Postępowanie przeciwko Vacansoleil zostało wszczęte w listopadzie 2011 r. po zawiadomieniu konsumenta. Postępowanie wykazało, że niektóre postanowienia znajdujące się w wzorcach umów zawieranych przez przedsiębiorcę z konsumentami były tożsame z wpisanym do rejestru klauzul niedozwolonych.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło zastrzeganie, że w przypadku rezygnacji konsumenta z umowy straci on od 20 proc. do 100 proc. ceny wycieczki. Wielkość kwoty zależała od liczby dni jakie pozostawały do wyjazdu np. 80 proc. przy rezygnacji pomiędzy 28 a 15 dniem do wyjazdu. UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do potrącenia kosztów w przypadku rezygnacji konsumenta z umowy, jednak kwota ta powinna uwzględniać rzeczywiste straty poniesione przez przedsiębiorcę. Zgodnie z prawem, organizator nie może pobierać stałej, z góry określonej opłaty na wypadek rozwiązania umowy przez konsumenta. Przedsiębiorca jest zobowiązany udokumentować wszystkie rzeczywiste koszty związane z organizacją wycieczki.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!