26 stycznia 2019 r.

W 2018 roku CERT Polska działający w strukturach Naukowej i Akademickiej Sieci
Komputerowej NASK przeanalizował 97 przypadków użycia techniki, w której
atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Oszuści podszywają
się pod znanych sprzedawców, bądź to stawiając witrynę sklepu łudząco podobną
do istniejącej już firmy, bądź też mamią klientów szczególnie atrakcyjnymi
cenami produktów, nigdzie indziej nie oferowanymi. Czerwona lampka powinna
zapalić się nam, gdy strona zawiera błędy językowe, sklep ma siedzibę pod
nieistniejącym adresem, brak komentarzy o sprzedawcy czy sprzedawanych produktach
lub strona żąda „ponadmiarowych” danych do rejestracji. W przeciwnym wypadku
możemy narazić się na bezprawne pozyskanie naszych danych osobowych, dostęp do
konta bankowego czy utratę wpłaconej sumy.
13 stycznia 2019 r.

Firma odzieżowa ograniczała sprzedaż online i
narzucała detalistom ceny odsprzedaży w krajach UE. Komisja Europejska
uznała, że było to łamanie prawa i nałożyła niemal 40 mln euro kary.
27 listopada 2018 r.

Sprawdź, czy jesteś przygotowany do zmian w zakresie geoblokowania.
24 września 2018 r.

Komisja Europejska opublikowała właśnie wskazówki
dla sklepów internetowych wyjaśniające, w jakich przypadkach będą
musiały tak samo traktować klientów, niezależnie od tego, w jakim
państwie członkowskim UE złożono zamówienie. Unijne rozporządzenie
zakazujące nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form
dyskryminacji konsumentów na podstawie adresu IP czy danych z GPS
zacznie obowiązywać 3 grudnia tego roku.
18 września 2018 r.

- Sprzedawcy on-line nadal będą mogli mieć różne wersje swoich stron
internetowych, np. językowych lub dla poszczególnych krajów, czy
regionów UE, z ofertą handlową, w tym cenami różnymi dla różnych państw
UE lub dla określonych grup klientów. Warunkiem jednak jest to, aby
wszyscy klienci z UE mieli równy dostęp do każdej wersji sklepu i
możliwość dokonania zakupu na warunkach handlowych tam oferowanych - mówi w wywiadzie dla gazetaprawna.pl Katarzyna Racka, radca prawny w kancelarii BWHS Bartkowiak Wojciechowski Hałupczak Springer.
18 maja 2018 r.

Rzekomo bezpłatne lub tańsze pakiety, brak systemu rozstrzygania sporów i zmiany warunków umowy bez uzasadnienia - to niektóre z naruszeń praw konsumentów, odnotowanych przez unijną kontrolę stron oferujących sprzedaż usług telekomunikacyjnych w sieci.
19 lutego 2018 r.

Trzej giganci społecznościowi – Facebook, Twitter i Google+ – ulegli w
końcu presji Komisji Europejskiej i poinformowali o zmianach w warunkach
świadczenia usług, które mają dostosować je do europejskich regulacji o
ochronie praw konsumenta. Zdaniem Brukseli to wciąż za mało, a
najwięcej do zrobienia ma firma Marka Zuckerberga. Do tej pory tylko
Google+ zrealizował wszystkie żądania KE.
27 lipca 2017 r.

Jeden na trzech polskich klientów w ubiegłym roku miał
do czynienia z nieuczciwymi sprzedawcami. To jeden z wniosków, jaki
płynie z tegorocznej edycji tablicy wyników sytuacji konsumentów.
Dokument został właśnie opublikowany przez Komisję Europejską.
25 lipca 2017 r.

Serwisy internetowe, oferujące możliwość zakupu biletów na wydarzenia
po wyższych cenach, z powodzeniem działają na polskim rynku. Pomimo
licznych oszukanych klientów, dzięki sprytnie skonstruowanym
regulaminom, wciąż udaje im się uprzykrzać życie agencjom eventowym.
11 maja 2017 r.

Przewoźnik ma obowiązek wypłacić pasażerom odszkodowanie, jeśli nie poinformował ich zawczasu, czyli co najmniej na dwa tygodnie przed planowanym odlotem, że ich lot został odwołany – wynika z wydanego w czwartek wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.
9 maja 2017 r.

Urzędy celne mogą przechwytywać nieoryginalne towary zamawiane z innego
kraju. Jeśli dojdzie do takiej transakcji, konsument powinien żądać
zwrotu kosztów od sprzedawcy.
29 marca 2017 r.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił istotny pogląd w sprawie umowy kredytu konsumenckiego zawartej przez internet - poinformował Urząd w środę w komunikacie. Pogląd odnosi się do interpretacji pojęcia "trwałego nośnika".
20 września 2016 r.

Błędne jest myślenie, że skoro witryna internetowa sklepu jest
prowadzona po polsku i został podany krajowy adres kontaktowy, to mamy
do czynienia z rodzimą firmą. Brak regulaminu czy informacji o prawie do
zwrotu powinien skutecznie zniechęcić do transakcji.
13 sierpnia 2016 r.

Zakupy przez internet cieszą się coraz większą
popularnością. W sieci poza tradycyjnymi produktami i akcesoriami możemy
kupić wszelkiego rodzaju usługi, począwszy od zakupu dodatkowych usług
personalizujących produkt np. meble wyprodukowane na wymiar i z designem
określonym indywidualnie przez klienta, po płatne portale
społecznościowe, czy usługi bankowości elektronicznej. Dużą
popularnością w sieci cieszy się także nabywanie dostępu do treści
cyfrowych (np. muzyki, filmów, gier, aplikacji). Marcin Jędrzejak,
ekspert ds. prawa w Trusted Shops odpowiada na najczęstsze pytania osób
decydujących się na zakup usług przez internet.
11 czerwca 2016 r.

Czekacie na opóźniający
się transport markowego obuwia sportowego, które
kupiliście w sieci za grosze? Nie czekajcie, bo się
nie doczekacie. Wasze pieniądze przepadły,
ktoś nabył za nie nowe porsche, pobalował po
granice biologicznych możliwości.
21 lutego 2016 r.

Prowadzę sklep internetowy. Miałem
sporo problemów z zamówieniami wysyłanymi w
ramach przesyłek pocztowych za pobraniem. Często
wracały do mnie jako zwroty, a ja ponosiłem z tego
tytułu znaczne koszty. Zdecydowałem się zatem
ograniczyć dostępne opcje jedynie do wysyłki
po uiszczeniu zapłaty (przedpłata za zamówiony
towar). Jeden z klientów zwrócił mi
uwagę, że uzależniając wysyłkę
towaru od zapłaty ceny, narażam się na zarzut
naruszenia praw konsumenta. Czy moje postępowanie jest
właściwe?
17 lutego 2016 r.

Nasi konsumenci nie skorzystają na razie z
unijnej platformy do rozstrzygania sporów ze sprzedawcami
internetowymi. Chyba że chodzić będzie o
przedsiębiorców z zagranicy.
29 stycznia 2016 r.

Klientowi odstępującemu od umowy na
odległość nie można potrącić
opłaty za przesyłkę, jeśli wcześniej
dostał ją gratis. Takie pomniejszanie należnej
kwoty jest niedopuszczalne.