Jestem osobą z niepełnosprawnością ruchową i wybieram się w podróż. Mam możliwość wyboru pomiędzy pociągiem i samolotem. Gdzie otrzymam większą pomoc, w jakim środku lokomocji będzie mi wygodniej – pyta Damian z Wrocławia.
Zarówno na kolei, jak i w samolotach osoby niepełnosprawne mogą liczyć na pomoc i szczególne traktowanie. Przewoźnik lotniczy nie może odmówić rezerwacji i wejścia na pokład osobie niepełnosprawnej, chyba że jest to podyktowane względami bezpieczeństwa (np. zbyt wąskie drzwi do samolotu), prawa do pomocy na terenie lotniska (przy odprawie, przy wejściu na pokład). Należy jednak pamiętać, aby szczególne potrzeby zaznaczyć przy rezerwacji biletu, ponieważ przepisy mogą określać maksymalną liczbę niepełnosprawnych pasażerów w jednym samolocie ze względów bezpieczeństwa.
W portach lotniczych są wyznaczone specjalne punkty dla osób z ograniczoną sprawnością, w których można uzyskać pomoc w dotarciu do samolotu. Uwaga jednak na zawartość bagażu podręcznego. Aby móc przewieźć lekarstwa powyżej 100 ml, konieczne jest zaświadczenie od lekarza. Osoby niepełnosprawne są zazwyczaj zapraszane na pokład jako pierwsze, obsługa pomaga także w zapięciu pasów, umieszczeniu bagażu w schowku. Po przylocie pasażer otrzyma taką samą pomoc. Szczegółowych informacji należy poszukać na stronach portów lotniczych (aby wiedzieć, dokąd się zgłosić przed odprawą) oraz na stronach linii lotniczych.
Co prawda Urząd Transportu Kolejowego wydał rekomendacje dotyczące obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale nie wszystkie dworce zostały zmodernizowane pod względem zapewnienia wygody pasażerom na wózkach czy z kulami. Przewoźnik nie może odmówić prawa do przewozu osobie niepełnosprawnej i ma obowiązek udzielania pomocy przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego. Ale pasażer o specjalnych potrzebach powinien zgłosić przewoźnikowi potrzebę pomocy co najmniej 48 godz. wcześniej. Osoby niepełnosprawne, które nie mają ważnego biletu, nie muszą zgłaszać tego do obsługi składu, a bilet mogą kupić podczas kontroli bez dodatkowej opłaty. Na każdym dworcu wyznaczone są miejsca spotkań z osobą o ograniczonej możliwości poruszania się, gdzie będzie czekał personel dworca. Dla własnego komfortu warto być na stacji co najmniej pół godziny przed odjazdem pociągu.
Takie same przepisy i prawa dla osób niepełnosprawnych obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Asysta zapewniona przez przewoźnika, kierownika stacji czy zarządcę lotniska jest bezpłatna. Lotniska to zazwyczaj nowoczesne obiekty, przyjazne osobom z ograniczeniami, podróż samolotem na pewno będzie mniejszą udręką niż pokonywanie barier na dworcach kolejowych.
Podstawa prawna
Art. 19–25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE nr 1371/2007) z 23 października 2007 r. (Dz.U. UE L 315/14). Art. 3, 4, 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE nr 1107/2006) w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz.U. UE L 204/1).