Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na ominięcie przedświątecznych kolejek w sklepach i zrobienie zakupów przez Internet. Jak grzybów po deszczu przybywa internetowych sklepów, więc nietrudno znaleźć coś, co nam się spodoba. Na co jednak zwrócić uwagę, żeby nie stracić pieniędzy i czasu przez internetowych oszustów.

Chcąc znaleźć coś oryginalnego i to bez wychodzenia z domu, wiele osób korzysta ze sklepów internetowych. Jeśli już znajdziemy interesujące nas przedmioty i zechcemy je kupić, warto sprawdzić, czy sklep w którym chcemy dokonać zakupów jest wiarygodny.

Kilka minut poświęconych na weryfikację może nas ustrzec przed straconymi pieniędzmi i nerwami w przypadku, gdyby miało okazać się, że jest inaczej.

Oto kilka porad, które pozwolą uniknąć kłopotów:

1. Identyfikacja danych sklepu

To podstawa każdej transakcji zakupowej. Na stronie internetowej sklepu poszukaj informacji dotyczących nazwy, adresu, siedziby, numeru telefonu i danych identyfikujących działalność (NIP, REGON na stronie www.stat.gov.pl/regon/ czy KRS, który można zweryfikować on-line, np. pod adresem www.krs-online.com.pl).

Jeśli sklep nie udziela takich informacji, albo nie podaje numeru telefonu kontaktowego, to powinien to być dla nas sygnał ostrzegawczy.

2. Kontakt z działem obsługi klienta

Przez zawarciem transakcji warto skontaktować się z działem obsługi klienta. Można także wysłać maila z zapytaniem i sprawdzić, jaki jest czas odpowiedzi – wiadomo, że im szybciej, tym lepiej dla nas.

3. Certyfikaty

Wiarygodność sklepu wzrasta, gdy posiada on certyfikaty (np. udzielone przez Euro-label, Trusted Shops albo czy ma certyfikat SSL). Dzięki temu wiemy, że dany sklep posiada rekomendację z niezależnych źródeł.

4. Oferowany asortyment

Powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób dany towar został opisany, czy są podane informacje o dostępności towaru. Przyjrzyjmy się także zdjęciom – powinny być adekwatne do opisu.

5. Ceny

Wiadomo, że często ceny w Internecie są znacznie korzystniejsze niż w sklepach. Jednak w przypadku, gdy cena produktu oferowanego przez sprzedającego jest bardzo zaniżona, wówczas powinna zapalić się nam czerwona lampka. Oczywiście, może się okazać, że to faktycznie świetna promocja, jednak warto poszukać tego produktu także na innych stronach albo skorzystać z porównywarki cen.

6. Opinie o sprzedawcy

Sprawdźmy, czy inni klienci byli zadowoleni z usług danego sklepu. Można np. prześledzić dyskusję na temat danego sklepu na forach internetowych i dowiedzieć się, jak przebiegały zakupy, czy ktoś zgłaszał nieprawidłowości.

7. Korzystajmy ze sklepów, które mają opcję śledzenia statusu zamówienia

Dzięki temu będziemy mogli na bieżąco sprawdzać, na jakim etapie jest nasze zamówienie i za ile mniej więcej możemy spodziewać się zakończenia jego realizacji.

8. Przesłanie pieniędzy

Zanim prześlemy pieniądze na konto, należy się upewnić, czy w naszej skrzynce pocztowej pojawiło się potwierdzenie zamówienia. Warto też zwrócić uwagę, czy konto podane przez właściciela sklepu jest prywatne czy firmowe. Lepiej unikajmy wpłacania pieniędzy na konto prywatne – każdy przedsiębiorca powinien mieć konto firmowe.

Z badania Nielsen dla empik.com wynika, że zakupy on-line robi 56 proc. mężczyzn i 44 proc. kobiet. Najczęściej przez Internet kupujemy muzykę w formacie mp3, e-booki, wycieczki, bilety lotnicze i rezerwacje hotelowe, ubrania, buty, telefony komórkowe i sprzęt komputerowy

Zakupy na aukcji internetowej

Równie często jak w sklepach on-line, kupujemy na aukcjach internetowych. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, by nas nie oszukano?

1. Komentarze

Prześledźmy komentarze użytkownika portalu aukcyjnego. Jeśli ktoś dostaje dużą ilość negatywnych komentarzy, wówczas lepiej zrezygnować z zakupu. Nie znaczy to, że mnogość pozytywnych opinii zapobiegnie oszukaniu nas, ale zawsze ryzyko jest mniejsze.

2. Opis aukcji i zdjęcia

Jeśli pod sprzedawanym przedmiotem widnieje rozbieżny z nim opis, albo zdjęcie nie jest wykonane przez sprzedającego (np. pochodzi ze strony producenta), to powinien być dla nas sygnał ostrzegawczy. Może się bowiem zdarzyć, że sprzedający tak naprawdę wcale nie jest posiadaczem przedmiotów aukcji.

3. Nie dokonujemy transakcji „poza aukcją”

Powinniśmy wystrzegać się sytuacji, gdy sprzedawca proponuje nam zakup przedmiotu po niższej cenie, ale „poza aukcją”. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że aukcja internetowa jest tylko sposobem na znalezienie ofiary, która skusi się na taką transakcję.

4. Przedpłata na konto

Najlepiej w ogóle nie zgadzać się na dokonywanie przedpłaty, a jeśli już – to należy wybierać doświadczonych i pozytywnie opiniowanych sprzedawców.

5. Zaliczenie pocztowe

Jeśli paczka z zamówionym towarem została dostarczona, najlepiej jeszcze przy kurierze sprawdzić, czy wszystko jest zgodne z zamówieniem. Jeśli jednak się okaże, że np. zamiast zamówionej książki dostaliśmy stertę pociętych gazet, wówczas należy spisać protokół i złożyć zawiadomienie na policji.

6. Korzystanie z kafejki

Podczas dokonywania zakupów przez Internet starajmy się nie korzystać z kafejek internetowych. W żadnym zaś wypadku nie należy z kafejek logować się na swoje konto bankowe – nie mamy pewności, że nie zainstalowano na komputerze programów służących do pozyskiwania informacji, co potem może być wykorzystane przeciwko nam.

Jeśli jednak mamy jakiekolwiek wątpliwości, lepiej zrezygnować z zakupu i poszukać prezentu gdzie indziej. Pozwoli nam to oszczędzić pieniądze, ale przede wszystkim czas i nerwy, które stracimy w przypadku, gdy trafimy na internetowego oszusta.