Ok. 124 tys. zł kary nałożył UOKiK na Aptekę Medyczną sp. z o. o. z Warszawy. Spółka w gazetkach promocyjnych podawała jako "stare ceny" nie ceny bezpośrednio obowiązujące przed promocją, lecz średnie ceny ustalane na podstawie zwyczajowych marż.

Spółka wprawdzie informowała o tym drobnym drukiem, lecz - zdaniem UOKiK - zamieszczana w gazetkach informacja o cenach wywoływała u klientów przekonanie o większej niż w rzeczywistości atrakcyjności oferty.

Apteka Medyczna sp. z o. o. sprzedaje leki i produkty lecznicze za pośrednictwem sieci placówek własnych i aptek partnerskich. Przedstawiciele spółki nie zgadzają się z decyzją Urzędu. Poinformowali, że złożyli już w tej sprawie odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Przekreślona stara cena była średnią wówczas obowiązujących cen w aptekach konkurencyjnych, więc nie możemy tutaj mówić o wprowadzeniu w błąd konsumenta" - przekazał PAP pełnomocnik spółki Marcin Karmoliński.

Według informacji rzeczniczki UOKiK Małgorzaty Cieloch postępowanie przeciw Aptece Medycznej rozpoczęło się w marcu tego roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść gazetek reklamowych dostarczanych do mieszkań konsumentów i dostępnych w aptekach od kwietnia 2009 r. do lipca 2011 r.

W gazetkach z ofertą produktów promocyjnych na kolejne miesiące, obok zdjęć wyrobów, znajdowały się zwykle dwie ceny: wyższa - wydrukowana mniejszą czcionką, określana jako "stara cena" i niższa - większą czcionką, określana jako "nowa cena".

"W wyniku postępowania ustalono, że rozpowszechniane w gazetkach informacje wprowadzały konsumentów w błąd, ponieważ stare ceny nie obowiązywały u przedsiębiorcy bezpośrednio przed promocją. W rzeczywistości były to średnie ceny detaliczne ustalane na podstawie zwyczajowych marż, o czym informowano drobnym drukiem poza częścią zawierającą ofertę reklamową" - wskazała Cieloch.

Według UOKiK w ten sposób spółka wywoływała u klientów mylne przekonanie o większej niż w rzeczywistości atrakcyjności oferty. Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorcy powinni informować o cenie i właściwościach oferowanych produktów lub usług w sposób rzetelny i pełny.

Cieloch zaznaczyła, że działania zmierzające do niedoinformowania, dezorientacji, a także wykorzystania niewiedzy lub naiwności konsumenta są sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami. Wskazała, że za "stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" prezes Urzędu nałożyła na Aptekę Medyczną sp. z o.o. karę w wysokości 123 876 zł.

Decyzja prezes UOKiK nie jest prawomocna, przedsiębiorca miał prawo odwołania się od niej do sądu.