Nowi producenci konsol i tabletów wchodzą na rosnący rynek. W ubiegłym roku Polacy kupili 350 tys. konsol. Konkurencja jest coraz większa, bo na podbój rynku szykują się nowi gracze, chcący wykorzystać modę na urządzenia mobilne.
Rynek sprzętu do gier / DGP
W II kw. może pojawić się w sklepach przenośna konsola producenta kart graficznych Nvidia. Project Shield działa na systemie operacyjnym Android, nie wiadomo, ile będzie kosztował. Wiadomo, że do najtańszych nie będzie należał Razer Edge,oparte na Windows 8, urządzenie łączące w sobie funkcje tabletu i przenośnej konsoli. Cena – ok. 999 dol. w wersji podstawowej.
Producenci zobaczyli potencjał w coraz bardziej rosnącym rynku gier na urządzeniach mobilnych, zwłaszcza tabletach. W Polsce sprzedało się ich w ubiegłym roku, według różnych szacunków, od 0,5 do 1 mln sztuk. W tym może być nawet 1,5 mln. Tak duży wzrost to zasługa głównie tanich urządzeń, kosztujących poniżej 1000 zł, takich producentów jak Manta, Modecom czy GoClever i Lark, a także znanych marek (Samsung, Asus czy Huawei), które też weszły na tę półkę cenową. W tym roku swoje urządzenia wprowadzą na rynek kolejni – m.in. Lenovo i Panasonic. Analitycy spodziewają się też większej konkurencji taniego sprzętu z Chin, wykorzystującego ekrany retina montowane w iPadach. Na Allegro już można znaleźć takie urządzenia jak Onda czy Vido w cenie ok. 1000 zł.
A to zmienia zachowania klientów. Z raportu Game Industry Trends 2012 wynika, że w ubiegłym roku odsetek właścicieli konsol stacjonarnych spadł, a wzrosła liczba grających na tabletach.
– Rynek konsol został praktycznie zdominowany przez dwie wiodące platformy: Microsoft – Xbox 360 i Sony PlayStation – twierdzi Łukasz Tetkowski, menedżer rozwoju biznesu w ABC Data. Stefan Białek, menedżer w Media Saturn Holding Polska, przyznaje, że ubiegły rok był okresem wzmocnienia pozycji xBox 360 względem PS3. Nieznane są udziały Nintendo. Wielka trójka nie boi się inwazji mobilnych konkurentów.
– Granie na urządzeniach mobilnych to komplementarna forma rozrywki w stosunku do konsol stacjonarnych, bo oferuje zupełnie inne doznania – podkreśla Jakub Mirski, marketing manager w Microsofcie. – Widać wzrosty sprzedaży tanich tabletów. Ale konsole służące tylko do gier wciąż mają przyszłość – podkreśla Maciej Kmiołek, dyrektor marketingu Sony Computer Entertainment Polska. Zarówno Microsoft, jak i Sony planują wprowadzić na rynek kolejne wersje konsol stacjonarnych, ale nie zaniedbują innych segmentów. Sony jest na rynku mobilnym ze swoją konsolą PS Vita.
Producenci gier liczą, że kolejne urządzenia zwiększą zasięg ich produktów, ale nie spodziewają się rewolucji. Michał Nowakowski, wiceprezes CD Projekt RED, twórcy „Wiedźmina”, przypomina, że przenośne urządzenia do grania oparte są na systemie Android, znanym już z komórek i tabletów. – Ten sprzęt nie kreuje nowego rynku. Być może zwiększy sprzedaż gier w kanale opartym na systemie Android, ale nie jest to rewolucja rynkowa – powiedział DGP.