Surface – bo tak nazywa się nowy produkt giganta z Redmong – pojawi się w sprzedaży najwcześniej pod koniec roku. Porównywalne warunki techniczne sprawiają, że mnożą się spekulacje, czy pierwszy tablet Microsoftu zdoła dorównać popularnością iPadowi. Zanim jedna dogoni Apple'a, będzie musiał poradzić sobie z Samsungiem.

Tablet Microsoftu będzie dostępny w dwóch wersjach. W jednej, z ekranem o grubości 9,3 mm, działać będzie na systemie operacyjnym Windows RT i trafić ma do sprzedaży już jesienią tego roku. Bardziej rozbudowane urządzenie z systemem Windows 8 Pro, o grubości 13,5 mm ma się pojawić trzy miesiące później. Urządzenia sprzedawane będą razem z 3-milimetrową, doczepianą klawiaturą. Ekran w obu wersjach ma przekątną 10,6 cala, podczas gdy iPad - 9,7 cala. Komputery ważyć będą odpowiednio 676 i 903 gramy. Microsoft nie ujawnił na razie cen, mówiąc jedynie, że będzie ona porównywalna do konkurencyjnych urządzeń. Spekuluje się jednak, że najbardziej rozwinięta wersja z Windowsem 8 kosztować może ok. 1 tys. dol.
Globalna branża nowych technologii przyjęła zaprezentowany w nocy z poniedziałku na wtorek polskiego czasu tablet Microsoftu pozytywnie. W opinii większości obserwatorów Microsoft, który do tej pory nigdy nie wyprodukował własnego komputera i słabo radził sobie także na rynku mobilnym, pokazał urządzenie, które ma szanse zagrozić liderowi tego segmentu na świecie – iPadowi firmy Apple.
Nie brakuje jednak zastrzeżeń. David Pogue, znany ekspert dziennika „The New York Times”, wskazuje, że oprócz ceny i dokładnej daty sprzedaży Microsoft nie podał, jak długo pracuje bateria. Wersja z system Windows 8 Pro będzie pozwalała na korzystanie z dotychczasowych programów, takich jak Office czy Photoshop, ale nie podał, jakie aplikacje działać będą na okrojonej wersji systemu RT.
– iPad jest na rynku od dwóch lat, to trochę późno dla Microsoftu. Najlepiej wygląda wersja pro, która może kosztować około tysiąca dolarów, ale przy takiej cenie chyba lepiej kupić ultrabooka, który jest wydajniejszy. Szanuję Microsoft, ale Surface czeka stroma wspinaczka – napisał David Pogue.

Microsoft liczy, że sprzedaż jego tabletów osiągnie w 2013 r. 180 mln i będzie znacznie wyższa niż tradycyjnych komputerów. Apple sprzedał 67 mln egzemplarzy swojego iPada od czasu jego wprowadzenia do sklepów 2 lata temu.

W Polsce urządzenie zaistnieje dopiero, gdy w ofertach zaczną je mocno promować operatorzy komórkowi, którzy oferują tablety za złotówkę z mobilnym internetem. Według analityków w tym roku Polacy kupić mogą nawet 300 tys. tabletów. Liderem rynku jest iPad, ale po piętach depcze mu Samsung ze swoimi tabletami Galaxy Tab. Koreański producent planuje wprowadzenie kolejnej wersji urządzenia, także w niższych cenach.