Badania naukowców z Purdue University dowiodły, że od 65% do 75% energii zużywanej przez darmowe aplikacje jest wykorzystywana do śledzenia użytkownika, pobierając reklamy i informacje. Oznacza to, że tylko 25%% 35 energii jest używana do wykonywania właściwych zadań.

Abhinav Pathak i jego zespół przeanalizował kilka najpopularniejszych aplikacji Android, w tym Angry Birds. Pobierając darmowe gry w sieci 3G, najwięcej energii zużywa się do pobierania reklam. W przypadku Angry Birds, tylko 18% zużywanej energii poświęcono na faktyczne uruchomienie gry.

Także aplikacje informacyjne zużywają dużo więcej energii do gromadzenia informacji o użytkowniku. Według badania New York Times 20% do 30% zużycia energii służy do śledzenia użytkownika.

Powodem tego, że bateria rozładowuje się tak szybko jest to, że aplikacje nie są tak skuteczne, jeśli chodzi o wysyłanie i ściąganie informacji w sieci 3G, Wi-Fi i GPS. Problem może zostać rozwiązany poprzez restrukturyzację aplikacji w celu zmniejszenia zużycia energii.