Od kilku lat telefonia internetowa staje się bardzo popularnym narzędziem wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Magnesem przyciągającym nowych klientów są niższe ceny połączeń i duża liczba darmowych minut w abonamencie.

Z raportu Urzędu Kontroli Elektronicznej wynika, że w 2011 r. wpływy całego rynku usług VoIP w Polsce wyniosły 260 mln zł, odnotowując wzrost na poziomie 6,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia przesyłania głosu z wykorzystaniem internetu. Operatorzy VoIP nie ponoszą kosztów utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej, dlatego mogą oferować bardzo niskie ceny połączeń – także w przypadku rozmów międzypaństwowych.

Z raportu przygotowanego przez firmę badawczą PMR wynika, że ruch nowych klientów w kierunku VoIP odbywa się głównie poprzez rozwiązania hostowane, które nie wymagają wysokich nakładów inwestycyjnych.

Tendencję wzrostu popularności VoIP widać szczególnie po operatorach sieci kablowych notujących coraz wyższe liczby nowych abonentów od czasów pojawienia się VoIP-u w ofercie.

Zadecydowały spadające ceny połączeń, coraz wyższa liczba darmowych minut do wykorzystania w abonamencie oraz możliwość zakupu usługi telefonii internetowej w pakiecie z innymi usługami jak np. internet, telewizja.

Internet - warunek konieczny

Aby korzystać z VoIP musimy mieć zapewniony dostęp do globalnej sieci. Jednak wbrew pozorom telefonia internetowa nie wymaga konieczności posiadania komputera. – Oczywiście można wykorzystać komunikator internetowy np. Skype i używać do rozmów zestawu mikrofonu ze słuchawkami podłączony do laptopa lub stacjonarnego PC-ta, ale to nie jedyna możliwość – mówi Damian Serwatka z Moico, operatora oferującego usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych. - Nie trzeba włączać komputera, aby dzwonić przez internet. Urządzenie zwane bramką VoIP pozwala na podłączenie do sieci zwykłego telefonu. Można też zaopatrzyć się w specjalny telefon przeznaczony do rozmów internetowych.

VoIP, czyli dzwonimy za grosze

Badania UKE potwierdzają wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi w Polsce. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych - 95,5 proc. Widoczną tendencją jest natomiast wypieranie telefonu stacjonarnego przez telefon komórkowy. Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 62,1 PLN. W przypadku telefonu komórkowego kwota ta wynosi: 69 PLN (dotyczy osób płacących abonament), 42 PLN (użytkownicy kart pre-paid).

Za granicą z roamingu korzysta więcej niż połowa przebadanych przez UKE respondentów – 59,8 proc. I to właśnie połączenia międzypaństwowe kosztują nas najwięcej. Tymczasem minuta rozmowy z rodziną lub przyjaciółmi do dowolnego miejsca w świecie może kosztować nawet kilka groszy. Dzięki technologii VoIP nie musimy obawiać się wysokich rachunków telefonicznych dzwoniąc do kraju z zagranicznych wakacji. Nie interesują nas ceny roamingu, koszty minuty połączenia w danym kraju oraz to czy dzwonimy w dzień roboczy czy w weekend. Rozmowy między klientami tego samego operatora VoIP są darmowe, natomiast dzwonienie na telefon stacjonarny lub komórkowy kosztuje od kilku do kilkunastu groszy za minutę.