Niewielkiej firmie trudno będzie znaleźć bezpłatne konto w banku. Z naszego rankingu wynika, że jest tylko jeden bank oferujący taki rachunek. Reszta pobiera opłaty, które w ciągu roku mogą sięgnąć kilkuset złotych
Idea Bank to jedyna instytucja, w której osoba prowadząca niewielką firmę może założyć i utrzymać rachunek bankowy za darmo. Bank nie pobiera prowizji za prowadzenie konta ani za utrzymanie karty debetowej wydanej do rachunku. Bezpłatne są także przelewy do ZUS i urzędu skarbowego oraz na rachunki kontrahentów w innych bankach. W efekcie użytkownik konta nie ponosi żadnych kosztów związanych z usługą banku.
Nie wiadomo, jak długo Idea taką ofertę utrzyma, bo instytucja dopiero zaczyna działalność i jej propozycja ma zapewne charakter promocyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że ma obecnie najtańszą ofertę na rynku. – Na uwagę zasługują też oferty dwóch innych banków, kojarzonych z obsługą małych i średnich firm, czyli FM Banku i Meritum Banku – mówi Marcin Cieszyński z Total Money, porównywarki finansowej, która przygotowała dla nas ranking kont firmowych.
Propozycje tych instytucji również wyróżniają się brakiem opłat za większość czynności. FM Bank nie ma własnych wpłatomatów i pobiera niewielką prowizję za wpłatę gotówki w oddziale. Stosuje też prowizję od wypłat gotówki z obcych bankomatów. W efekcie roczne utrzymanie konta kosztuje tu 96 zł. Z kolei Meritum nie pobiera prowizji za wypłaty, natomiast każe sobie płacić co najmniej 10 zł za każdą wpłatę gotówki w oddziale, bo także nie ma wpłatomatów.
W rezultacie roczne utrzymanie konta kosztuje tu 360 zł, co spycha tę instytucję na dalszą pozycję w rankingu. Natomiast FM Bank plasuje się wysoko, bo na trzeciej pozycji. Na drugiej natomiast znalazł się CitiBank, który pobiera jedynie opłatę za utrzymanie karty debetowej w wysokości 6 zł miesięcznie, co daje 72 zł rocznie.
Ranking kont firmowych / DGP
W zestawieniu założono, że firma utrzymuje na rachunku dodatnie saldo w wysokości 7,5 tys. zł, wykonuje miesięcznie 5 przelewów zewnętrznych zdefiniowanych, 3 do ZUS, 2 do urzędu skarbowego oraz 10 przelewów niezdefiniowanych do obcych banków.
Założono także, iż właściciel firmy trzy razy w miesiącu wpłaca na własny rachunek po tysiąc złotych we wpłatomacie, a jeżeli dany bank nie posiada tych urządzeń, to wpłata odbywa się w okienku oddziału. Do tego wzięto pod uwagę także trzy wypłaty z bankomatu własnego banku po tysiąc złotych każda oraz dwie wypłaty po 500 zł z maszyny innej instytucji. Przyjęto też, że właściciel firmy wykonuje miesięcznie transakcje bezgotówkowe kartą na kwotę 500 zł.

Dla małych firm ważne są koszty wpłat gotówki do banku i przelewów