Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie możliwego złamania przez Google reguł UE, dotyczących konkurencji w sektorze technologii reklamy internetowej.
Komisja Europejska sprawdzi, czy Google naruszył unijne zasady konkurencji, faworyzując własne usługi technologii reklamy online ze szkodą dla konkurencyjnych dostawców usług technologii reklamowych, reklamodawców i wydawców internetowych.
Formalne postępowanie wyjaśniające ma na celu w szczególności zbadanie, czy Google zakłóca konkurencję, ograniczając dostęp stronom trzecim do danych użytkownika w celach reklamowych w witrynach i aplikacjach, jednocześnie zachowując takie dane na własny użytek.
„Usługi reklamowe online są podstawą tego, w jaki sposób Google i wydawcy zarabiają na swoich usługach online. Google zbiera dane, które mają być wykorzystywane do ukierunkowanych celów reklamowych, sprzedaje powierzchnię reklamową, a także działa jako pośrednik reklamowy online. Tak więc Google jest obecny na prawie wszystkich poziomach łańcucha dostaw reklam graficznych online. Obawiamy się, że Google utrudnił (działanie) konkurencyjnym usługom reklamowym" - poinformowała wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
W 2019 r. wydatki na reklamy graficzne w UE oszacowano na około 20 mld euro. Google świadczy kilka usług dotyczących technologii reklamowych, które pośredniczą między reklamodawcami a wydawcami w celu wyświetlania reklam w witrynach internetowych lub aplikacjach mobilnych. Dochodzenie Komisji skoncentruje się na reklamach graficznych.