statystyki

Między mediami. Oto dlaczego sektor internetowy w biznesie radiowym to jedynie wisienka

autor: Elżbieta Rutkowska15.11.2020, 17:30
Tortem pozostaje klasyczne radio w eterze. To tam przede wszystkim są słuchacze, a za nimi idą budżety reklamodawców.

Tortem pozostaje klasyczne radio w eterze. To tam przede wszystkim są słuchacze, a za nimi idą budżety reklamodawców.źródło: ShutterStock

Jedni zakładają radia internetowe, bo w klasycznych mediach zabrakło dla nich miejsca. Inni uzupełniają w ten sposób swoją ofertę z eteru. Ale i tak to on silniej przyciąga reklamodawców.

B iała Podlaska, Lublin i Puławy w województwie lubelskim; Stalowa Wola i Tarnobrzeg w woj. podkarpackim; Kielce i Sandomierz w świętokrzyskim oraz Odolanów w wielkopolskim. To jedyne w całym kraju wolne częstotliwości naziemne. Jeśli ktoś chce dziś uruchomić nowe radio – może to zrobić tylko na małym rynku lokalnym.

Żeby nadawać program ogólnokrajowy, trzeba iść do internetu. Zaletą takiego radia jest uniknięcie ogromnych kosztów związanych z emitowaniem programu naziemnego. Wadą – że także po stronie przychodów kwoty są zdecydowanie niższe niż w tradycyjnej rozgłośni.

Hojność patronów

Twórcy Radia 357 obliczyli, że na stację internetową potrzebują 350 tys. zł miesięcznie. Na rozbieg – żeby nadawać 10–12 godzin dziennie. Postawili na finansowanie crowdfundingowe. Niewiele już im brakuje. Od początku października w serwisie Patronite zebrali ponad 500 tys., z czego przeszło 300 tys. to wpłaty, które darczyńcy – ok. 13 tys. osób – zobowiązali się wnosić co miesiąc. Radio ma wystartować w grudniu. Na razie puszcza w sieci pojedyncze audycje.

W ten sposób byli dziennikarze Programu III Polskiego Radia starają się dać nowe życie dawnej Trójce. W projekt zaangażowali się m.in. Kuba Strzyczkowski – do sierpnia dyrektor PR 3 – Marek Niedźwiecki, Piotr Kaczkowski, Tomasz Michniewicz, Piotr Stelmach, Marcin Łukawski, Michał Olszański, Katarzyna Borowiecka, Agnieszka Obszańska, Iza Woźniak i Katarzyna Kłosińska.

Stacja nie będzie emitować reklam. „Żadnej Barbary, żadnego Mariana i żadnej maści na hemoroidy. Nie znosimy spotów reklamowych tak samo jak Państwo. Szkoda czasu na bloki reklamowe” – zarzekają się jej twórcy.

Są już drugą grupą byłych dziennikarzy radiowej Trójki, która po – mniej lub bardziej dobrowolnym rozstaniu z radiem publicznym – uruchamia działalność w internecie. 10 lipca o godz. 6 audycją „Poranna Manna” Wojciecha Manna rozpoczęło nadawanie Radio Nowy Świat. Można go słuchać online: ze strony internetowej stacji, w aplikacjach dostępnych na systemy operacyjne iOS i Android, a także na platformach radia internetowego, m.in. Open.fm, WP Pilot (obie należą do Wirtualnej Polski), TuneIn, Canal+, Toya.

Nadawane przez spółkę „Ratujmy Trójkę” radio o profilu muzyczno–publicystycznym także jest finansowane z wpłat słuchaczy. Zbiórkę w Patronite rozpoczęto w połowie kwietnia 2020 r. Twórcy rozgłośni zadeklarowali, że nie będzie ona emitować reklam, jeśli będą zbierać w crowdfunding 250 tys. zł miesięcznie. Do dnia startu Nowy Świat miał zapewnione miesięczne wpłaty na 650 tys. zł, a w sumie uskładał 1,85 mln zł. W listopadzie jego licznik w serwisie Patronite wskazuje ponad 31 tys. patronów deklarujących wpłaty przekraczające 710 tys. zł miesięcznie – w sumie uzbierało się ok. 4,9 mln zł.

Twórcy internetowego radia przyznają, że mobilizację słuchaczy nieistniejącej jeszcze rozgłośni obserwowali „z mieszaniną zdumienia i niedowierzania”. Dzięki zebranym środkom w trzy miesiące udało im się wynająć, wyremontować i w pełni zaadaptować budynek, który stał się siedzibą radia, zbudować pełne zaplecze techniczne i stworzyć zespół redakcyjny, którym kieruje Magda Jethon (była szefowa Trójki). Znaleźli się w nim trójkowi dziennikarze – oprócz Manna także Jerzy Sosnowski czy Marcin Kydryński – oraz dawni współpracownicy, m.in. Wojciech Waglewski, Bartosz „Fisz” Waglewski i Piotr Bukartyk. Na ogłoszenie o naborze młodych talentów zareagowało ponad 1,6 tys. osób.


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane