Cyfrowy Polsat jest o krok od sfinalizowania transakcji zakupu Grupy Interia od Bauera – wynika z informacji DGP.



Ofertę na zakup 100 proc. udziałów portalu złożyła spółka zależna Cyfrowego Polsatu – Telewizja Polsat. Miesiąc temu uzyskała od sprzedających – Bauer Media Invest GmbH i Bauer Polen Invest GmbH – wyłączność na negocjacje. Teraz – według naszych nieoficjalnych informacji – są one już bliskie zakończenia.
Rzecznicy prasowi Bauera i Cyfrowego Polsatu, pytani o perspektywę dopięcia transakcji, udzielili zgodnej odpowiedzi: nie komentujemy. Na temat Interii nie wypowiada się także Wirtualna Polska – najpoważniejszy rywal firmy Zygmunta Solorza, jeśli chodzi o przejęcie tego portalu.

Kryzysowe negocjacje

Na rynku spekuluje się, że Interia może zostać sprzedana za kwotę odpowiadającą 11–13-krotności jej wskaźnika EBITDA (zysk bez uwzględnienia m.in. podatków, odsetek, amortyzacji). Zakładając, że w 2019 r. EBITDA spółki był zbliżony do wygenerowanego w 2018 r., czyli 25–29 mln zł i przy 22 mln zł zysku netto – cena może wynieść od ok. 300 mln zł do prawie 400 mln zł.
Na podobnym poziomie analitycy szacowali wartość transakcji w połowie marca, gdy pojawiły się informacje, że Cyfrowy Polsat wszedł do gry o Interię.
Konrad Księżopolski, szef działu analiz w Haitong Banku, oceniał, że cena za portal zamknie się 350–450 mln zł. Zastrzegał jednak, że kryzys jaki przyniósł koronawirus, daje nabywcy argumenty do zbicia ceny i jej górny zakres „jest raczej mało prawdopodobny”.
– Sytuacja rynkowa jest dzisiaj bardzo dynamiczna, ale i niepewna – komentuje teraz Księżopolski, pytany o wpływ kolejnych tygodni epidemii na transakcję.
Polsat jest inwestorem strategicznym, takie krótkoterminowe szoki rynkowe w mniejszym stopniu powinny wpływać na ocenę podmiotu do przejęcia, a kluczowy powinien być długoterminowy potencjał biznesowy – podkreśla.
W negocjacjach cenowych jego zdaniem atuty mają teraz obie strony.
– Kupujący pewnie będzie wykorzystywał każdą możliwą okazję do zbicia ceny. Z drugiej strony, kwarantanna oraz przeniesienie handlu i rozrywki do internetu spowodowały zwiększenie ruchu we wszystkich portalach, więc sprzedający może używać argumentu zwiększonej popularności internetu. Trudno oceniać, który czynnik będzie istotniejszy – stwierdza.
Niewiele było transakcji, z którymi można porównać planowaną akwizycję Interii. Gdy w 2013 r. inny telekom, Orange, sprzedawał WP, nabywcy – o2 i Innova – zapłacili 8,4 razy więcej niż wyniosła EBIDTA spółki, czyli 375 mln zł.
Polsat też zabiegał o WP, ale wycofał się, oświadczając, że interesująca go cena to najwyżej 250 mln zł. Z kolei rozłożony na raty zakup największego polskiego portalu – Onetu – przez Ringier Axel Springer Polska w 2012 r. i 2017 r. kosztował od 12,6- do 15-krotności EBIDTA.
– Co jest ważne w tej transakcji, to zmiana układu sił w polskim internecie. Kupując Interię, Polsat wejdzie do gry o miejsce w ścisłej czołówce online. Moim zdaniem to pierwszy krok spółki w drodze do zdobycia silnej pozycji na rynku reklamy internetowej – mówi analityk mBanku Paweł Szpigiel.
Jego zdaniem w sieci liczą się tylko najwięksi gracze, a z dalszych miejsc bardzo trudno atakować.
– W Polsce jest tak naprawdę miejsce na dwa duże portale horyzontalne. Dzisiaj są nimi Onet i WP, ale po zakupie Interii Polsat, który jest dużym producentem kontentu rozrywkowego i informacyjnego, będzie mógł zbudować pozycję zagrażającą tym liderom – podkreśla.

Nieudane próby

Przed laty synergie portalu z resztą działalności właściciela nie zadziałały w TVN i Orange.
– Wykorzystanie możliwości synergii zależy m.in. od tego, jak silnie zarząd koncentruje się na danym aktywie, jakie ono ma znaczenie dla spółki – wyjaśnia Paweł Szpigiel.
– Ani WP dla Orange, ani Onet dla TVN to nie były biznesy kluczowe. Natomiast Cyfrowy Polsat widzi znacznie większe zainteresowanie reklamodawców internetem. Dlatego myślę, że zakup Interii będzie początkiem budowy tego biznesu i że po akwizycji Polsat skoncentruje się na działalności w segmencie online – uważa analityk.
Z danych Gemius/PBI za marzec wynika, że Interia – pod względem miesięcznej liczby użytkowników na poziomie 19,9 mln – to trzeci internetowy wydawca na naszym rynku. O pierwsze miejsce rywalizują Onet (23,2 mln) z WP (22,3 mln).
Według Romana Dudzińskiego, digital director w Carat Polska (Dentsu), przejęcie umożliwi spółce Solorza rozbudowanie grupy Cyfrowego Polsatu o nową kategorię medium, komplementarną do m.in. posiadanej platformy VoD, kanałów telewizyjnych i stacji radiowej. – Dodatkowo Interia byłaby źródłem danych o zachowaniach użytkowników – m.in. umożliwiających rozbudowę kompetencji w e-commerce – zauważa.
Zasięg internetowych mediów właściciela Polsatu z Interią sięgnąłby 21,6 mln użytkowników. ©℗
Kupując Interię, Polsat wejdzie do gry o miejsce w ścisłej czołówce online