Wydawca „Gazety Wyborczej” wygrał wyścig o przejęcie Zetki. Kupuje ją na spółkę z czeską firmą.
Słuchalność stacji i sieci radiowych / DGP
Obecny właściciel Czech Radio Center – należący do Czech Media Invest, mediowego ramienia koncernu miliardera Daniela Křetínskiego – sprzedaje grupę Eurozet Agorze (40 proc.) i czeskiej firmie SFS Ventures (60 proc.). W pakiecie z Radiem Zet są także Chillizet, Meloradio i AntyRadio.
Agora za swoją część zapłaci 130,75 mln zł. Po audycie sprawozdania za ubiegły rok cena może wzrosnąć. Ale nawet obecnie – co łatwo policzyć – wartość całości to kwota prawie 327 mln zł. Czesi sprzedają więc radio z zyskiem. Kupili je w ub.r. razem ze stacjami w Czechach, Rumunii i na Węgrzech, płacąc 73 mln euro, a teraz niemal tyle samo dostaną za samą polską część.
Reklama

Wicelider rynku kupiony na kredyt

Wydawca „Gazety Wyborczej” sfinansuje nabytek częściowo ze środków własnych, a 75 mln zł będzie pochodziło z kredytu z DNB Bank Polska. Po upływie 12 miesięcy, a przed upływem 36 miesięcy od zawarcia docelowej umowy sprzedaży lub do 20 czerwca 2022 r. Agora będzie mogła wykupić wspólnika po uzyskaniu zgody urzędu antymonopolowego.

Reklama
SFS Ventures należy do firmy Sourcefabric (oferującej oprogramowanie dla mediów) i Salvatorska Ventures LCC – zarejestrowanej w USA spółki funduszu Media Development Investment Fund, wspieranego m.in. przez miliardera George’a Sorosa. Media Development Investment Fund jest od 2016 r. akcjonariuszem Agory (ma 11,49 proc. akcji). Gdy w styczniu br. wydawca „GW” oficjalnie ogłosił, że negocjuje kupno Zetki razem z SFS Ventures, ten związek z Sorosem wzbudził oburzenie środowisk prawicowych.
Ok. 327 mln zł jest dziś warta Grupa Eurozet, ale cena może wzrosnąć
Radio Zet to druga największa rozgłośnia w Polsce. Według najnowszego badania Radio Track – dla Komitetu Badań Radiowych prowadzi je Kantar Millward Brown – udział Zetki w czasie słuchania od listopada ub.r. do stycznia br. wyniósł 12,3 proc. Stacja poprawiła wynik osiągnięty rok wcześniej (12,2 proc.), chociaż wypadła gorzej niż przed dwoma laty (13,3 proc.). Niezależnie od wahań w kolejnych badaniach rozgłośnia niezmiennie uzyskuje kilkunastoprocentową słuchalność i ustępuje tylko liderowi RMF FM.

Wydatki na radiową reklamę rosną

– Chociaż Zetka przez ostatnie lata traciła udziały w rynku, w dalszym ciągu jest graczem numer dwa – podkreśla Maciej Niepsuj, dyrektor ds. zakupów w domu mediowym MullenLowe MediaHub. W jego ocenie polski rynek radiowy jest w dobrej kondycji. – Sukcesywnie notuje wzrost przychodów reklamowych – mówi. Według domu mediowego Starcom po trzech kwartałach ostatniego roku wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego wzrosły o 7,7 proc. wobec poprzedniego roku – do 496 mln zł. Z kolei Presserwis podaje, że w całym ub.r. wydatki na reklamę w tym medium mogły wzrosnąć o ok. 10 proc. Przy podziale tortu reklamowego radio zajmuje trzecie miejsce za telewizją i internetem. Codziennie słucha go przeważająca większość mieszkańców Polski. W ub.r. było to ponad 72 proc.

Jest potencjał wzrostu przychodów

Nadawcy wykorzystują tę koniunkturę. W ostatni poniedziałek Eurozet podniósł ceny reklam na swoich antenach. Jak wyliczył portal WirtualneMedia.pl, w Radiu Zet wzrosły one średnio o 8,6 proc., w sieci AntyRadio o 13,8 proc., w Meloradiu od 2,5 proc do 12,7 proc. W marcu o kilka procent zdrożeje zaś czas reklamowy w stacjach największego nadawcy, Grupy RMF.
– Rynek akceptuje podwyżki cen, więc jest potencjał wzrostu przychodów. Na radiu nadal można zarobić, choć nasz rynek jest dość silnie zagospodarowany – komentuje Maciej Niepsuj. Wśród najsilniejszych graczy – oprócz lidera RMF i zajmującej drugie miejsce Zetki – wylicza Grupę ZPR Media i Agorę. Ta ostatnia jest nadawcą ponadregionalnego Radia Tok FM (obejmującego 23 obszary miejskie) oraz sieci Złote Przeboje (24 stacje lokalne), Radia Pogoda (osiem stacji lokalnych) i Rock Radia (cztery). Po transakcji przybędzie jej rozgłośnia z koncesją ogólnopolską – choć Agora stwierdza, że jako wspólnik mniejszościowy „nie będzie mieć wpływu m.in. na działalność operacyjną Eurozet ani strategię programową”. Ze swoich dotychczasowych rozgłośni spółka po trzech kwartałach ub.r. uzyskała 77,9 mln zł przychodów (tyle samo co rok wcześniej), o ponad jedną czwartą zwiększając zysk EBITDA – przed odsetkami, podatkami i amortyzacją – do 12,9 mln zł.

Właściciele mogą liczyć na dywidendę

Francuska Grupa Lagardère – zanim odsprzedała Radio Zet Czechom – ze spółki Eurozet Radio pobrała w ub.r. 43,9 mln zł dywidendy za 2017 r. Oprócz 23,6 mln zł zysku netto złożyły się nań też środki z kapitału zapasowego. Według jednego z menedżerów rynku radiowego następni właściciele rozgłośni w ciągu kolejnych lat mogą się spodziewać podobnych korzyści, bo Radio Zet wciąż ma potencjał generowania kilkudziesięciu milionów złotych zysku rocznie. Dla porównania będąca liderem rynku Grupa RMF – część koncernu Bauer Media – wypracowała w 2017 r. ponad 133 mln zł zysku netto, a rok wcześniej niemal 127 mln zł.
W wyścigu o Zetkę Agora i jej partner wyprzedzili miliardera Zbigniewa Jakubasa, spółkę PMPG Polskie Media (wydawca tygodników „Wprost” i „Do Rzeczy”) oraz Fratrię (tygodnik „Sieci”).