Najbardziej dochodowy od lat jest program Magdy Gessler w TVN.
Reklama
Czołowa trójka osób prowadzących programy telewizyjne pozwoliła nadawcom w ubiegłym roku zarobić na reklamach ponad 0,5 mld zł. To suma oparta na danych cennikowych, które nie uwzględniają rabatów, ale nawet po ich potrąceniu pozostaje kilkaset milionów złotych, które wpłynęły na konta stacji.
Na czele zestawienia przygotowanego przez dom mediowy MullenLowe MediaHub od kilku lat utrzymuje się Magda Gessler – i co roku przynosi TVN więcej pieniędzy. W 2018 r. ze sprzedaży czasu reklamowego przy „Kuchennych rewolucjach” stacja uzyskała 233 mln zł (według oficjalnego cennika). Tym samym restauratorka pobiła swój rekord z poprzedniego roku o ponad 33 mln zł. Gessler od 2010 r. prowadzi reality show, w którym odwiedza podupadłe restauracje i w bezceremonialny sposób pokazuje ich właścicielom, jak podnieść jakość obsługi i dań. Jej sposób bycia i niesłabnąca popularność tematyki kulinarnej w telewizji sprawiają, że program wciąż ogląda ponad 2 mln widzów.
Michał Bakalarczyk, ekspert rynku TV w Mullen Lowe MediaHub, podkreśla, że TVN umiejętnie dyskontuje dobre wyniki oglądalności „Kuchennych rewolucji”. – Są monetyzowane poprzez emisję powtórek w ciągu dnia, co w konsekwencji prowadzi do generowania dużej liczby spotów. Ten program jest maszynką do zarabiania pieniędzy – tłumaczy Bakalarczyk. Wiosną i jesienią powtórki są nadawane rano i wczesnym popołudniem, a zimą i latem także w prime time, czyli w najatrakcyjniejszym paśmie wieczornym. Ceny reklam przy audycji Magdy Gessler należą do najwyższych w TVN. Nawet teraz w styczniu, gdy stacja przypomina już pokazywane odcinki, za 30-sekundowy spot trzeba zapłacić nawet 28,2 tys. zł. Dla porównania, reklama przy najdroższym programie TVN, niedzielnych „Faktach”, kosztuje 34,5 tys. zł.
Próg 100 mln zł przekroczyły jeszcze dwie telewizyjne gwiazdy. Hubert Urbański z teleturnieju „Milionerzy” zarobił dla TVN w ubiegłym roku prawie 192 mln zł, a Katarzyna Dowbor z ekipą remontową reality show „Nasz nowy dom” przyniosła Polsatowi 125 mln zł. Urbański poprawił wynik z poprzedniego roku aż o 65 mln zł, a Dowbor o 15 mln zł.
Na czwartym miejscu znalazła się grupa jurorów – Małgorzata Walewska, Katarzyna Skrzynecka, Paweł Królikowski, Kacper Kuszewski, Joanna Liszowska, Stefano Terrazzino – i prowadzących – Maciej Dowbor i Piotr Gąsowski – reprezentujących muzyczny program Polsatu „Twoja twarz brzmi znajomo”. Wpływy z tej audycji przekroczyły 88 mln zł.
Telewizji publicznej największych przychodów przysparza duet Rafał Brzozowski i Izabella Krzan, prowadzący w Dwójce „Koło fortuny”. Program po wieloletniej przerwie wrócił na ekrany jesienią 2017 r. i pierwszy pełny rok jego emisji zaowocował kwotą ponad 76 mln zł, co daje piąte miejsce w rankingu.
Drugą piątkę otwierają prowadzący najstarszy teleturniej muzyczny „Jaka to melodia”. Norbi, czyli Norbert Dudziuk, i jego poprzednik Robert Janowski, który był gospodarzem programu do wakacji, zarobili dla TVP 1 ponad 75 mln zł. Tylko 1 mln zł mniej uzyskał Polsat dzięki popularności Bronisława Cieślaka – dawnego porucznika Borewicza z „07 zgłoś się”, który firmuje teraz paradokumentalny cykl „Malanowski i partnerzy”.
Kolejne miejsca zajęły grupy celebrytów z programów rozrywkowych TVN. W „Mam talent” Małgorzata Foremniak, Agnieszka Chylińska i Agustin Egurrola oraz Marcin Prokop z Szymonem Hołownią przynieśli stacji prawie 57 mln zł. W „MasterChef” Anna Starmach, Michel Moran i po raz kolejny Magda Gessler – 55 mln zł. Natomiast prowadząca Agnieszka Woźniak-Starak z uczestniczącymi w show „Ameryka Express” celebrytami – 53 mln zł. Każdy z tych trzech programów miał w ubiegłym roku jedną edycję.
Przychody z emisji spotów przy tych 10 programach przekroczyły 1 mld zł – to prawie 10 proc. łącznych wpływów reklamowych Polsatu, TVN, TVP 1 i TVP 2. Dodatkowe 100 mln zł przyniosła emisja pięciu najbardziej dochodowych audycji poza głównymi antenami, czyli w kanałach tematycznych.