Droga wojewódzka nr 925 przebiega przez tereny czterech gmin: Mikołowa, Ornontowic, Orzesza oraz Czerwionki-Leszczyny, a także przez takie miejscowości, jak Bełk, Stanowice i Przegędza. Zakres inwestycji obejmuje całkowitą przebudowę konstrukcji jezdni i dostosowanie jej do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony. Ujednolicona zostaje szerokość jezdni, przebudowywane są skrzyżowania, zjazdy, powstają zatoki autobusowe, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Prace obejmują również wykonanie zabezpieczenia drogi w zakresie wpływów eksploatacji górniczej.

Decyzja o dofinansowaniu zadania została wydana w kwietniu 2024 r. przez Zarząd Województwa Śląskiego. Wartość całkowita projektu wynosi przeszło 343,5 mln zł, z czego środki UE stanowią 292 mln zł, a ponad 51,5 mln to wkład własny Województwa Śląskiego. Nad prawidłową realizacją inwestycji czuwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Przebudowa DW 925 na półmetku
ikona lupy />
Przebudowa DW 925 na półmetku / Materiały prasowe

Dotychczas wykonano podbudowę bitumiczną na ok. 95 proc. całkowitej powierzchni trasy głównej, a warstwę wiążącą na ponad 50 proc. Obecnie trwają prace na 8 różnych odcinkach wahadłowych o łącznej długości blisko 2 km, w tym dwa na rondach (w Orzeszu i Stanowicach), gdzie prowadzone są m.in. roboty rozbiórkowe (frezowanie nawierzchni bitumicznej, usuwanie podbudowy z kruszywa, betonu lub kostki granitowej), roboty związane z odhumusowaniem, a także inne roboty ziemne typu wykopy, wymiana gruntu, wykonywanie przepustów pod wjazdami do posesji i drogami bocznymi, budowa kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami i przykanalikami odwadniającymi. Wykonywane są także roboty związane z wzmocnieniem podłoża przez jego stabilizację różnymi metodami oraz wykonanie materacy z geosyntetyków czy drenaże w rowach oraz na krawędziach, mające na celu odwodnienie konstrukcji drogi. Są to ostatnie, najbardziej uciążliwe dla użytkowników drogi, prace, wymagające czasowego zamknięcia możliwości przejazdu. Po tej fazie nastąpi część „wykończeniowa”, mniej uciążliwa dla kierowców i pieszych, typu roboty brukarskie (zabudowa krawężników, obrzeży, nawierzchni chodników, zatok autobusowych), wykonanie nawierzchni bitumicznej na ciągach pieszo-rowerowych oraz ostatecznej warstwy wiążącej i ścieralnej na całej szerokości drogi na pozostałych odcinkach DW 925.

Wykonano dotychczas również, na pewnych odcinkach, roboty związane z ukształtowaniem terenu, np. profilowanie i umocnienie rowów, skarp oraz wlotów przepustów elementami prefabrykowanymi, kostką betonową czy poprzez naniesienie warstwy humusu i obsianie trawą. Na peronach zatok autobusowych wykonano specjalną nawierzchnię z elementami ułatwiającymi korzystanie przez osoby z niepełnosprawnościami.

Przed okresem zimowym Wykonawca planuje wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki o ograniczonej emisji hałasu na ciągu głównym DW 925 na dwóch odcinkach: od Rudy Śląskiej do Ornontowic oraz od wiaduktu nad autostradą A1 do końca przebudowanego fragmentu drogi, do granicy z Rybnikiem.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Przebudowa DW 925 na półmetku
ikona lupy />
Przebudowa DW 925 na półmetku / Materiały prasowe
forum biznesu, logo
ikona lupy />
forum biznesu, logo / fot. materiały prasowe