Przebudowa DW 925 obejmuje nie tylko wymianę nawierzchni, ale także, przy użyciu nowoczesnych technologii, wzmocnienie podłoża i budowę szeregu elementów infrastruktury drogowej, także przeznaczonej dla użytkowników pieszych i rowerzystów. Inwestycja zapewni trwałą, odporną na obciążenia konstrukcję, jak również cichą nawierzchnię wykonaną z „superasfaltu”, dzięki któremu droga nie będzie wymagała modernizacji przez kolejne pół wieku. Poza estetycznym wyglądem, jednym z ważniejszych elementów przebudowy jest konstrukcja drogi, gwarantująca wysoką trwałość i odporność na intensywną eksploatację. Każda warstwa odgrywa istotną rolę. Wierzchnia, wykonana jest z asfaltu wysokomodyfikowanego PMB 45/80-80, a trzycentymetrowa powierzchnia ścieralna z mieszanki mastyksowo-grysowej SMA 8S. Pełni ona funkcję tzw. cichej nawierzchni o obniżonej emisji hałasu. Kolejny poziom to 9-centymetrowa warstwa wiążąca SMA 16W, zapewniająca właściwy rozkład obciążeń. Poniżej znajduje się 16-centymetrowa podbudowa zasadnicza AC 22P, również wykonana z asfaltu wysokomodyfikowanego, a pod nią podbudowa z kruszywa.
Poza poszczególnymi warstwami konstrukcji drogi ważnym elementem przebudowy jest odpowiednio przygotowane i wzmocnione podłoże, dobierane w Wariantach od P1 do P4, w zależności od warunków gruntowych i obciążeń, jakie musi przenieść droga. W ramach tej przebudowy wymagana nośność wykonanego wzmocnienia wynosi co najmniej 120 MPa.
Na przeważającej części przebudowywanej drogi zastosowany został Wariant P1 wzmocnienia podłoża. Wymagał on zastosowania technologii stabilizacyjnych dostosowanych do rodzaju gruntu i wymaganej wytrzymałości. Dla podłoża z grupy G1 wymagane jest wykonanie 20-centymetrowej warstwy ulepszonej stabilizowanym cementem C3/4, co pozwala uzyskać nośność E2 nie mniejszą niż 120 MPa. Grunty słabsze zaliczane są do grup G2-G4, gdzie stosuje się 40-centymetrową warstwę stabilizowaną cementem z dodatkiem środka jonowymiennego, przy nośności minimalnej E2 podłoża, wynoszącej 25 MPa. Każdy rodzaj gruntu należy doprowadzić do wymaganej wytrzymałości. Dla tych najsłabszych, spoistych, w stanie plastycznym, a także gorszym, które nie kwalifikują się do grupy nośności G4, przewidziano Wariant P2. W tym przypadku wykonuje się 20-centymetrową warstwę ulepszonego podłoża z mieszanki opartej na kruszywie łamanym stabilizowanym mechanicznie, wzmocnionym georusztem. Na niej układa się 30-centymetrową warstwę z tego samego materiału, a całość oddziela się od podłoża geotkaniną separacyjną. Podłoże przed wzmocnieniem musi osiągać nośność co najmniej E2 15 MPa, a jego parametry zapewnia się poprzez doziarnienie, dogęszczenie, stabilizację spoiwem lub wymianę gruntów nienośnych.
Konieczność wzmocnienia podłoża wymagał również Wariant P3, który przewidziany jest dla terenów dotkniętych szkodami górniczymi pierwszej kategorii. Całość konstrukcji musi zapewniać właściwe przenoszenie obciążeń, a nośność osiągana jest także poprzez doziarnienie i dogęszczenie, a także stabilizację spoiwem lub wymianę gruntów. W tym przypadku warstwy stanowią 20-centymetrową podbudowę pomocniczą z mieszanki niezwiązanej, na której układa się 30 centymetrów ulepszonego podłoża z kruszywa łamanego, wzmocnionego georusztem i oddzieloną od gruntu geotkaniną.
Z kolei Wariant P4, który wymaga zastosowania szczególnie wytrzymałej konstrukcji, wykonywany jest na terenach objętych szkodami górniczymi drugiej kategorii. W tym przypadku na podłożu układa się 20-centymetrową podbudowę pomocniczą z mieszanki niezwiązanej o uziarnieniu 0/31,5 i klasie C50/30, wzmocnioną georusztem typu 2, a następnie 30-centymetrową warstwę ulepszonego podłoża tego samego rodzaju, również tak samo wzmocnioną i odseparowaną geotkaniną. Podłoże gruntowe przed wzmocnieniem musi mieć nośność, co najmniej E2 15 MPa
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Wartość całkowita projektu: 343 649 510,50 zł, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 292 102 083,93 zł, a wkład własny Województwa Śląskiego 51 547 426,57 zł.
Maria Leżucha