W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, kluczem do sukcesu jest nie tylko innowacyjność, ale również nieustanne dążenie do doskonałości. Jedną z firm, która doskonale rozumie te zasady, jest SGP – Sorting Group Poland Sp. z o.o., lider w dziedzinie outsourcingu zarządzania jakością. Z jej Prezesem, Mariuszem Puto, rozmawiamy o historii firmy, wyzwaniach, jakie stawia przed nim rynek oraz o tym, co napędza go do ciągłego rozwoju firmy.
Pana firma specjalizuje się w kompleksowej realizacji procesów kontroli produktowej dla podmiotów zewnętrznych. Jaka jest geneza SGP Group i na co stawia Pan w biznesie?
SGP – Sorting Group Poland Sp. z o.o. to synonim jakości i profesjonalizmu, wspieramy przedsiębiorstwa w zapewnianiu najwyższych standardów jakości, oferując przede wszystkim usługi związane z selekcją, sortowaniem, naprawą detali, komponentów, podzespołów i detali gotowych – to nasz core business. Naszą misją jest pełne skoncentrowanie się nad optymalizacją i poprawą efektywności procesów jakościowych u naszych Klientów. Każdy partner biznesowy traktowany jest indywidualnie, takie podejście sprawia, że dedykujemy rozwiązania problemów jakościowych skrojone na miarę potrzeb – to jeden z determinantów sukcesu SGP. Geneza firmy sięga czasów moich studiów, które związane były z specjalizacją Zarządzanie Jakością. Zanim obroniłem tytuł magistra rozpocząłem pracę we włoskiej firmie z branży automotive zajmując się jakością. To była szkoła życia, która wiele wniosła w późniejsze podejście do biznesu. Wiedza i umiejętności zdobyte w branży automotive, a następnie w Hucie Szkła Stolzle doprowadziły mnie do miejsca, w którym jestem teraz. Pewnego dnia postawiłem wszystko na jedną kartę, zrezygnowałem z etatu i otworzyłem swoją firmę. To było wielkie ryzyko, dopiero co urodziła mi się córka, miałem kredyt do spłacenia i bardzo dobrą, stabilną pracę. Zawsze byłem pewny swoich decyzji i nie poddawałem się. Wiedziałem, że tylko ciężką pracą, zaangażowaniem i wytrwałością mogę dotrzeć tam, gdzie chcę. Gdybym wtedy nie zaryzykował nie byłbym dzisiaj właścicielem Grupy SGP, która współpracuje ze znanymi międzynarodowymi firmami nie tylko w Polsce, ale i Europie. Aktualnie mamy ponad 12 oddziałów w Polsce i 11 w Europie. Zatrudniamy dziennie blisko 5 tysięcy osób, nasze obroty liczone są w milionach złotych.
Jak w praktyce przedstawia się działalność firmy i jaka jest jej struktura?
W Częstochowie zlokalizowana jest nasza główna siedziba. Spółką matką jest SGP – Sorting Group Poland Sp. z o.o. Jej rozwój doprowadził do zdywersyfikowania biznesu o kolejne dziedziny. Dzisiaj w skład Grupy SGP wchodzą inne brandy. To m.in. Agencja Rekrutacyjna Human&Hunter, dalej: platforma szkoleniowa SGP – Training&Consulting, marka Save&Care, która pomaga firmom osiągnąć cele związane z bezpieczeństwem i higieną pracy pracowników, firma marketingowa SGP Media, czy wreszcie moje oczko w głowie SGP Quality Lab, czyli nowoczesne centrum jakościowo-wdrożeniowe. Dysponujemy również zapleczem magazynowym (5 tys. m2). Jak wspomniałem, obecnie posiadamy blisko 30 oddziałów w Polsce i innych krajach, m.in. w Rumunii, Bułgarii, Macedonii Północnej, Słowacji, Czechach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Serbii, na Węgrzech, a także we Włoszech Naszym celem jest dalsza ekspansja na kolejne rynki, w tym afrykańskie, czyli dalszy, nieustanny rozwój firmy.
Mottem SGP Group jest „Focus on quality”. Co jest dla Pana siłą napędową w zakresie maksymalnego skoncentrowania się na tych zagadnieniach?
To bez wątpienia działania dążące do nieustannego rozwoju nowoczesnej firmy. Strategia ta obejmuje kolejne cele, które systematycznie osiągamy. Aktualna sytuacja gospodarcza na świecie stawia przed nami nowe wyzwania w kontekście rozwoju i tworzenia nowych miejsc pracy. Wymusza to na nas poszukiwanie nowych rozwiązań, a co za tym idzie kolejnych inwestycji. To czynniki napędowe naszej firmy, dzięki którym przyciągamy nowych pracowników nie tylko z Polski, ale i z całego świata tworząc wielokulturowe i przyjazne środowisko pracy. Takie działania i stawianie sobie coraz wyżej poprzeczki przekuwają się na sukces naszej firmy, a efekt skali pozwala utrzymać jej mocną pozycję na rynku.
W tym zakresie naszą chlubą jest wspomniane SGP Quality Lab, nowoczesne centrum jakościowo-wdrożeniowe. To przykład realizacji koncepcji Przemysłu 4.0. Oferuje kompleksowe usługi kontroli produktów za pomocą precyzyjnych urządzeń pomiarowych, w tym przemysłowej kabiny rentgenowskiej do inspekcji w czasie rzeczywistym z opcją tomografu 3D. Quality Lab oferuje również usługi frezowania CNC, opracowywania dokumentacji, skanowania 3D, inżynierii odwrotnej, prototypowania w druku 3D, czy analiz reklamacyjnych. To wysokonakładowa inwestycja, którą nadal chcemy rozwijać wyposażając ją w kolejne specjalistyczne urządzenia. Podnosi to naszą atrakcyjność technologiczną oraz efektywność usług. W swojej działalności w dużej mierze opieramy się na nauce, wykorzystując jej potencjał, poprzez ścisłą współpracę z uczelniami wyższymi, jak Politechnika Częstochowska czy Kielecka.
Jakie korzyści daje przedsiębiorstwom skorzystanie z usług Grupy SGP?
Współpraca z nami zapewnia firmom kontynuację produkcji na najwyższym poziomie i eliminuje zbędne koszty. Jesteśmy idealną opcją w sytuacjach, gdy z uwagi na deficyt czasu i pracowników, firmy obawiają się o zachowanie wysokich norm. Przeprowadzając kontrolę jakości gwarantujemy zgodność wyrobu z przyjętymi standardami, odciążamy kadrę, która może zostać skierowana do innych zadań, co w efekcie usprawnia proces produkcyjny, obniża koszty, a w perspektywie minimalizuje ilość reklamacji.
Sami również nieustannie dążymy do ciągłego doskonalenia naszych usług. Stale inwestujemy w nowe technologie, maszyny i urządzenia oraz podnoszenie kompetencji naszych pracowników. Z myślą o jakości nieustannie się rozwijamy, a nasze działania wyznaczone są ścisłymi procedurami i standardem ISO 9001:2015.
Fundamentem każdej firmy są ludzie. Myślę, że specyfika działalności Pana firmy daje możliwości realizacji zawodowej w bardzo szerokim spektrum zainteresowań, ale też wymaga od pracowników różnorodnych kompetencji.
Nasza kadra to wysoko wykwalifikowani menedżerowie i inżynierowie, którzy wspierają firmy na każdym etapie procesu produkcyjnego, dając stuprocentową gwarancję zapewnienia jakości produktów wprowadzanych na rynek. Na rzecz wszystkich podmiotów pracuje ponad 5 tys. kontrolerów i 100 inżynierów jakości, którzy mają pieczę nad 10 mln produktów ponad 3 tys. firm z całego świata. Za sukcesem SGP stoją ludzie. Dla mnie ważni są zarówno menedżerowie wyższego szczebla, jak i kontrolerzy jakości wykonujący codzienną pracę na rzecz klientów. Bez ich pracy i przejęcia odpowiedzialności za jakość nie miałbym czym zarządzać.
Aktualna sytuacja gospodarcza skłania nas do otwierania się na globalny rynek w zakresie pozyskiwania pracowników. W ten sposób tworzymy wielokulturowe środowisko pracy, odpowiadając na potrzeby naszych klientów. Prowadzimy rekrutacje w różnych krajach, co rodzi wyzwania, związane nie tylko z procesem legalizacji pracy, ale i pokonywaniem różnic kulturowych. Stawiamy na budowanie partnerskich, wieloletnich relacji z pracownikami, dobrą atmosferę, elastyczność w zakresie zaspokajania ich potrzeb. Takie prospołeczne podejście do biznesu wychodzi poza strukturę firmy. Angażujemy się w życie lokalnej społeczności, wspieramy kluby sportowe, talenty, szkoły oraz akcje charytatywne. Myślę, że SGP Group jest przykładem zdrowego, nowoczesnego zarządzania i prawdziwie uczciwego biznesu, opartego na profesjonalizmie.
Rozmawiała Joanna Chrustek
(oprac. Jacek Majewski)