Stale rosnąca liczba samolotów, pasażerów, a wraz z nią wzrastająca ilość bagaży oraz ładunków cargo, generują uzasadnione potrzeby stałego zwiększania zatrudnienia wśród firm zajmujących się handlingiem, czyli obsługą naziemną. Przykładem wykorzystania tego trendu jest firma LS Airport Services, spółka będąca od kilku lat jednocześnie największym pracodawcą branży lotniczej w Polsce. W 2014 r. zatrudnionych w niej było nieco ponad 1,4 tys. osób, a aktualnie jest ich już ponad 3 tys. (co oznacza wzrost zatrudnienia o ok. 115 proc. w ciągu czterech lat), a to nie koniec, gdyż firma stale prowadzi rekrutację, zwiększając tym samym swoje zasoby oraz możliwości realizacji kolejnych kontraktów. Pracownicy spółki obsługują połowę podróżnych z ponad 70 linii lotniczych, którzy przylatują do Polski, bądź z niej wylatują, korzystając z lotnisk w Warszawie, Krakowie, Modlinie, Gdańsku i Katowicach, czyli na największych portach lotniczych w kraju.

Cztery filary biznesowe

Obecnie firma koncentruje się na czterech fundamentach działania, realizowanych pod szyldami dwóch spółek – LS Airport Services (LSAS) i LS Technics (LST). Pod marką LSAS realizowane są trzy filary, czyli handling, tzn. obsługa pasażera, bagażu i samolotu; obsługa cargo na terenie LS Cargo Terminal oraz zarządzanie aktywami, czyli m.in. wynajmowanie powierzchni obiektów skupionych wokół LS Cargo Park. Czwartym obszarem jest obsługa techniczna samolotów, za którą odpowiedzialna jest LST. Grupa Kapitałowa LS stała się częścią nowopowstałej Polskiej Grupy Lotniczej, która umożliwi podmiotom wchodzącym w jej skład, jeszcze bardziej dynamiczny rozwój i zwiększy perspektywy ich działania.

Skoncentrowani na pracowniku

Stały wzrost zatrudnienia to wynik wielu podejmowanych przez pracodawcę działań, mających na celu uatrakcyjnienie warunków zatrudnienia i sprawienie, że rozwijający w firmie swoją karierę pracownicy czują realne zainteresowanie i wsparcie z jego strony. Ważnym czynnikiem jest wynagrodzenie, które – podobnie jak pozostałe wskaźniki – rok do roku wzrasta. Pensja w firmie na podstawowych stanowiskach wzrosła w ostatnich czterech latach o 100 proc. A to jeszcze nie koniec, ponieważ aktualnie wdrażane są kolejne regulacje wynagrodzeń, będące efektem przeprowadzonego w minionych miesiącach w całej spółce wartościowania stanowisk. Dzięki temu, kolejne miliony złotych pochodzące z wypracowanego przez firmę zysku, pracodawca przekazuje w formie wynagrodzenia dla pracowników. W branży szerokim echem odbiła się informacja, mówiąca o tym, że firma na początku 2017 roku wystąpiła do wszystkich swoich klientów (czyli przewoźników lotniczych) z wnioskiem o urentownienie stawek za świadczone usługi, argumentując to koniecznością zwiększenia wynagrodzeń swoich pracowników w sytuacji jaka zaistniała na rynku pracy. Tylko przez ostatnie dwa lata przeznaczono na wzrost wynagrodzeń pracowników spółki ponad 50 mln zł.

Pieniądze to nie wszystko

źródło: Materiały Prasowe

Jak mawia powiedzenie – pieniądze to nie wszystko. Aktualne pokolenia wchodzące na rynek pracy oczekują od pracodawcy również innych zobowiązań, które będą stanowiły wartość dodaną. Przede wszystkim, o stabilności i bezpieczeństwie zatrudnienia, a także ilości świadczeń socjalnych świadczy fakt, że LS Airport Services jest Spółką Skarbu Państwa, a działalność Zarządu wspierają w zakresie rozwiązań propracowniczych funkcjonujące w firmie Związki Zawodowe. Dzięki temu, że współpraca opiera się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemnego poszanowania oraz działaniu na rzecz dobra wspólnego, firmie obce są kwestie sporów czy strajków pracowników. W przypadku LS Airport Services pakiet benefitów jest bardzo okazały i różnorodny. Świadczenia, z których korzystają pracownicy to np. dofinansowanie do wypoczynku wakacyjnego, biletów sportowo-rekreacyjnych, kulturalno-oświatowych, prywatna opieka medyczna i świadczenia socjalne, ponadstandardowe (znacząco odbiegające od kodeksowych) dodatki do wynagrodzenia za pracę w nadgodzinach, niedzielę czy godziny nocne oraz zniżki na bilety lotnicze PLL LOT, etc. Obowiązujące w LS Airport Services transparentne systemy motywacji na które składają się premie miesięczne oraz nagrody kwartalne powodują, że prawie 90 proc. pracowników Spółki regularnie pobiera z ich tytułu dodatkowe wynagrodzenie. Dodatkowo, spółka z myślą o swoich pracownikach, negocjuje różne interesujące rozwiązania z zakresu usług finansowych, ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych czy transportowych.

Rozwój to podstawa

Co ważne, firma zapewnia wszelkiego rodzaju szkolenia i certyfikaty, dzięki czemu każdy, kto rozpoczyna pracę nie musi na początku swojej kariery spełniać wygórowanych oczekiwań. Można wręcz powiedzieć, że każdy, kto chce poznać branżę lotniczą powinien zaczynać swoją przygodę z lotniskiem od pracy w obsłudze naziemnej, ponieważ dzięki temu najlepiej pozna specyfikę oraz procesy serwisowe nie tylko samolotu, pasażera czy bagażu, ale również przesyłanych drogą lotniczą ładunków. Dla wielu osób praca w LS Airport Services stała się okazją do dalszego rozwoju i kariery w branży, która daje przed każdym niesamowite perspektywy. Dodatkowo w tym roku uruchomiony został projekt edukacyjny LS Academy, w ramach którego wszyscy pracownicy Spółki zostaną objęci projektami pozwalającymi każdemu na indywidualny rozwój – nie tylko zawodowy. To również projekt misyjny i szkoleniowy, realizowany z myślą o przyszłości kadry lotniczej na podstawie zawartego z Ministrem Edukacji Narodowej Listu Intencyjnego. Spółki Grupy Kapitałowej LS czynnie włączają się w odbudowę szkolnictwa zawodowego, podejmując szereg inicjatyw edukacyjnych oraz obejmując kolejne klasy patronatami, wspierając nauczycieli i uczniów w lekcjach pokazowych, wycieczkach na lotnisko, praktykach czy płatnych stażach. Eksperci spółek współpracują ponadto z przedstawicielami Ośrodka Rozwoju Edukacji w kontekście rozwiązań mających zbliżyć techniczne szkolnictwo zawodowe do realnych potrzeb branży lotniczej.

Nie tylko wynagrodzenie i benefity

źródło: Materiały Prasowe

Inwestycja w pracowników nie kończy się jednak na zwiększającym się wynagrodzeniu czy benefitach. W ostatnim czasie spółka podejmuje szereg działań, mających na celu zwiększenie atrakcyjność miejsca pracy. Przykładem postępowania realizującego te cele są np. remonty kolejnych pomieszczeń socjalnych, które zamieniają się w spełniające najwyższe standardy strefy relaksu, odpoczynku i integracji. Każda osoba rozpoczynająca pracę w Grupie Kapitałowej LS staje się równocześnie członkiem społeczności określonej nazwą LS World – czyli wewnętrznego świata pracowników, w którym czekają wyjątkowe propozycje i aktywności. Kultywowaną przez ostatnie trzy lata tradycją jest np. rywalizacja w ramach LS CUP – czyli turnieju piłkarskim, w którym o miano najlepszego rywalizują ze sobą drużyny reprezentujące wszystkie Oddziały i Obszary działalności spółki. W minionej edycji w wydarzeniu wzięło udział 210 pracowników. Inną inicjatywą sportową jest działająca Grupa Biegowa LS WORLD RUN integrująca osoby, które lubią, albo chcą polubić bieganie. Aktualnie trwają prace nad otoczeniem opieką młodych rodziców, których pociechy, tuż po urodzeniu, będą witane w gronie wielkiej lotniczej rodziny. LS Word, to również wiele inicjatyw organizowanych z myślą o zatrudnionych i ich najbliższych – konkursy plastyczne, w których nagrodami są wycieczki rodzinne do wyjątkowych miejsc czy możliwość zaproszenia rodziny do pracy i pokazania im tego, czym rodzice zajmują się na co dzień.

Praca na lata

Posada przy obsłudze naziemnej samolotów nie należy do najprostszych, ale z pewnością daje ogromną satysfakcję i umożliwia pracę w wyjątkowym środowisku. Lotnisko, możliwość obsługi rozmaitych, bardzo specjalistycznych pojazdów i sprzętów, praca w kraju, ale jednocześnie w międzynarodowym środowisku dają wiele zadowolenia, a do tego możliwości oraz perspektywy rozwoju, których próżno szukać w wielu innych firmach. W przypadku LS Airport Services wszystkie stanowiska zarządcze zajmują pracownicy pochodzący z wewnętrznej rekrutacji. Dyrektorzy poszczególnych oddziałów, Członek Zarządu oraz Prezes to osoby, które wywodzą się z branży lotniczej, poznały różne stanowiska pracy i znają spółkę, branżę oraz jej specyfikę od podszewki. To element kultury organizacyjnej, który stanowi ogromną wartość, a także będący dużą zaletą z punktu widzenia pracownika, ponieważ pokazuje i udowadnia, że każdy ma szansę na wyjątkowo ciekawą pracę i zawodową karierę. Ponadto, wszelkie opisywane wcześniej działania wpłynęły na zmniejszenie rotacji pracowników. W całej branży handlingowej wynosi ona ok. 30 proc., zaś w przypadku spółki jest to 16 proc. Świadczy to o tym, że pracownicy doceniają swojego pracodawcę i nie zamierzają zmieniać go na innego. Z pewnością wiąże się to z tym, że LS Airport Services jest firmą rzetelną, wiarygodną i z należytym szacunkiem traktuje swoich pracowników, którzy z kolei potrafią to docenić.

Tomasz Popławski

_____________________________________________________________________________

źródło: Materiały Prasowe

Tomasz Ramik, Specjalista ds. obsługi pasażerskiej – Oddział LS AS Modlin: – Praca w firmie LS AS nauczyła mnie przede wszystkim odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Wiem, że dzień w którym zdecydowałem się przyjść na rozmowę rekrutacyjną jest tym, który odmienił moje życie o 180 stopni. Podczas swojego stażu na lotnisku w Modlinie poznałem cudownych ludzi, których chcę zatrzymać w swoim życiu. Praca w lotnictwie otworzyła mi nowe horyzonty i nauczyła budowania relacji z innymi pracownikami. Firma dała mi dużą możliwość rozwoju, a przechodzenie przez wiele stanowisk dało mi szansę zdobycia unikatowego doświadczenia oraz utwierdziło w przekonaniu, że warto stawiać na podnoszenie swoich kwalifikacji.

źródło: Materiały Prasowe

Katarzyna Musioł, Samodzielny Agent ds. Obsługi Pasażerskiej (Dział Lost & Found) – Oddział LS AS Katowice: – Odkąd pracuję w LS Airport Services czuję się bardzo doceniona finansowo. Jest wspaniale, jeśli firma docenia Twoją ciężką pracę, Twoje poświęcenie. Czuję, że jestem ważna dla firmy, choć tak naprawdę nie jestem na żadnym poważnym stanowisku. Ale czuję, że firmie zależy na tym, żeby było dobrze pracownikom. Mam wspaniałych przełożonych, którzy się nami interesują. Mogę o wszystkim porozmawiać, zawsze zostanę wysłuchana. Ludzie, którzy pracują w LS to ludzie z pasją, z uśmiechem na twarzy i świetnie działający w każdej sytuacji, a że w grupie siła, to świetnie się pracuje z takim zespołem.

źródło: Materiały Prasowe

Magdalena Łepek, Agent Obsługi Pasażerskiej – Oddział LSAS Gdańsk: -Tworzymy zespół, w którym panuje prawdziwie rodzinna atmosfera, a nasza praca to poza samolotami i ich obsługą również praca z ludźmi z całego świata. Nasze środowisko pracy to przestrzeń o wyjątkowej i niespotykanej w innych miejscach specyfice. Myślę że lotnisko potrafi pochłonąć każdego, kto zacznie na nim pracować. Na pewno bliskość i codzienny widok samolotów robią ogromne wrażenie. Ja każdego dnia kiedy wychodzę na płytę lotniska czuję pewnego rodzaju adrenalinę i nie ukrywam, że uwielbiam to. Trudno wyobrazić mi sobie pracę w innym miejscu.

źródło: Materiały Prasowe

Piotr Stobiecki - Specjalista ds. obsługi pasażerskiej na Lotnisku Chopina w Warszawie: -Pracę w LS cenię za to, że z innymi pracownikami łączy nas oczywiście miejsce pracy, ale też kontakty poza nim. Moja książka telefoniczna uległa wielkiemu powiększeniu w czasie pracy na lotnisku. Dodatkowo korzystam z elastycznego grafiku- studiuję dziennie, mam bardzo bogate życie towarzyskie i przepracowuję 130. godzin w miesiącu. Możliwości awansu są u nas bardzo szerokie, a to bardzo motywuje!