Rozmowa z Włodzimierzem Wilkanowiczem Prezesem Zarządu spółki Koleje Wielkopolskie

Czy prace modernizacyjne linii kolejowej Warszawa – Swarzędz wpływają na jakość świadczonych przez Państwa usług?

Od zawsze stawiamy na komfort i bezpieczeństwo podróży, jest to jeden z naszych ważniejszych atutów. Dlatego też informację o planowanym remoncie odcinka trasy E-20, którą przekazano nam na początku 2017 roku przyjęliśmy, podobnie jak nasi pasażerowie, niechętnie i z zaniepokojeniem. Jednocześnie zdawaliśmy sobie sprawę, że modernizacja stanowi konieczność dla zapewnienia wysokiego poziomu parametrów na kolejne dekady. Zaniechanie remontu oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich.

Co konkretnie obejmuje to olbrzymie przedsięwzięcie, jakim było przygotowanie się do zamknięcia odcinka linii?

Pierwszy etap modernizacji rozpoczął się w czerwcu 2017 roku i obejmował całkowite  wyłączenie z ruchu pociągów na odcinku linii Września – Konin. Zdawaliśmy sobie sprawę, że utrudnienia w podróżowaniu na tym odcinku dotyczyć będą grupy ponad 7 tys. osób, które co dzień podróżują pociągami Kolei Wielkopolskich. Dlatego też, już od chwili pozyskania informacji o decyzjach PKP PLK S.A. samorząd województwa podjął działania, mogące zminimalizować niedogodności komunikacyjne dla podróżnych. Odbyło się kilkanaście spotkań konsultacyjnych z udziałem przedstawicieli samorządów lokalnych, co pozwoliło na przygotowanie projektów najlepiej dostosowanych do organizacji sprawnej komunikacji na odcinku Września – Konin. Ostatecznie zdecydowano o wdrożeniu autobusowej komunikacji zastępczej, co wymagało opracowania szczegółowych nowych rozwiązań. Wskazane zostały lokalizacje tymczasowych postojów autobusów, rozkład jazdy pociągów na jednotorowym odcinku Swarzędz – Września, a także koncepcja koordynacji ruchu pociągów
z połączeniami autobusowymi oraz zapewnienia możliwości nabywania biletów na stacjach, przystankach kolejowych oraz w autobusach.

Aby jeszcze lepiej dopasować się do oczekiwań pasażerów, przygotowaliśmy dwa warianty połączeń: autobus na odcinku wyłączonym z ruchu pociągów zatrzymujący się na wszystkich stacjach i przystankach wzdłuż drogi krajowej 92 i dróg gminnych oraz wahadłowe połączenia autobusowe na odcinku Konin – Poznań autostradą A2.

Jak ten rok funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej przedstawia się w liczbach?

Zrealizowaliśmy ok. 28 tys. kursów na odcinku Września – Konin i z powrotem. Nasi pasażerowie przejechali w autobusach pod szyldem Kolei Wielkopolskich prawie 2 mln km. To tak jakby okrążyć kulę ziemską 50 razy! Całe to przedsięwzięcie trwało dokładnie 398 dni. Nie ukrywamy, że łatwo nie było. Przy tak ogromnym projekcie potknięcia są nie do uniknięcia. Staraliśmy się jednak na bieżąco reagować na sugestie, które do nas docierały od pasażerów. Wiedzieliśmy, że podróżni nierzadko lepiej znają możliwości szybkiego przejazdu na trasie i dlatego chętnie korzystaliśmy z tej wiedzy. Odpowiadaliśmy też na pytania i wątpliwości oraz rozpatrywaliśmy napływające skargi.

Po roku funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej pociągi wracają na tory, ale pojawiają się autobusy na kolejnym zamkniętym odcinku.

Cieszymy się z tego wraz z naszymi pasażerami. Koleje Wielkopolskie mogą ponownie włożyć wszystkie swoje siły w to, co robią najlepiej, czyli zapewnienie sprawnego, bezpiecznego przejazdu wygodnymi i szybkimi pociągami. Dodatkowo nasi pasażerowie mogą teraz korzystać ze zmodernizowanych stacji kolejowych: Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanku Konin Zachód. Są one odnowione z zastosowaniem elementów związanych z ochroną środowiska oraz dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Dziękujemy pasażerom za wyrozumiałość, cierpliwość, a przede wszystkim za to, że przez te dni funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej cały czas byli z nami i korzystali z naszych usług.

Pomimo niedogodności, jakie napotkają mieszkańcy Wielkopolski podróżując na kolejnym zamkniętym odcinku Kutno – Konin, zapewniamy, że zagwarantujemy dostępność komunikacji zbiorowej przez cały okres robót, czyli do czerwca przyszłego roku. Jako kluczowy przewoźnik kolejowy w województwie wielkopolskim sprostamy zadaniu oraz dołożymy wszelkich starań, aby uciążliwości związane z prowadzeniem komunikacji zastępczej były jak najmniejsze.

Rozmawiała Joanna Chrustek

źródło: Materiały Prasowe