Zamontowane w samochodzie urządzenie, tzw. Blackbox, zbiera informacje dotyczące stylu jazdy kierowcy flotowego m.in. o dynamicznych przyspieszeniach, prędkości czy gwałtownych hamowaniach) i przesyła je na serwer, na którym zainstalowany silnik scoringowy analizuje je, a klient otrzymuje informację zwrotną na temat stylu jazdy kierowców.

T-matic Systems i Audytel rozpoczynają współpracę z firmą ubezpieczeniową LINK4 polegającą na wdrożeniu flotowych ubezpieczeń komunikacyjnych opartych na analizie stylu jazdy kierowców. - Na bazie nowego systemu będziemy wdrażali Driver Behavior Analysis System, który analizuje styl jazdy kierowcy, a na tej podstawie pozwala ustalać adekwatne stawki ubezpieczeń. Wspólnie tworzymy innowacyjną dla klientów usługę, której dotąd nie było na polskim rynku. Korzystanie z aplikacji będzie dobrowolne. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz zmniejszenie kosztów utrzymania flot na które w dużej mierze składają się składki ubezpieczeniowe– wyjaśnia Piotr Pastuszka, prezes zarządu T-matic Systems SA, spółki należącej do Grupy Arcus.

Rozwiązanie wejdzie na rynek ubezpieczeniowy w drugiej połowie roku.

– Dla naszych klientów flotowych, którzy zdecydują się na telematykę, oferowane rozwiązania będą oznaczać bezpieczniejszy styl jazdy kierowców i niższą szkodowość, co w konsekwencji oznacza lepsze dopasowanie składek ubezpieczeniowych do ryzyka w danej firmie, a przy okazji także niższe koszty eksploatacji pojazdów, w szczególności zużycia paliwa, części i płynów. Ma to duży wpływ na koszty w firmie. – mówi Konrad Owsiński, Dyrektor Pionu Ubezpieczeń Biznesowych w LINK4.

To pierwsze tak zaawansowane i kompleksowe wdrożenie telematyki w polskim sektorze.

- Driver Behavior Analysis System to wyrafinowane narzędzie informatyczne, rodzaj silnika scoringowego działającego on-line, który ocenia zachowanie kierowcy na tle miejsca, w którym znajduje się pojazd, panujących tam warunków pogodowych oraz natężenia ruchu. Kierowca będzie mógł uzyskiwać cenne wskazówki, jak jeździć bezpieczniej i bardziej ekonomicznie. Uważam, że szerokie wdrożenie narzędzi typu Driver Behavior Analysis System przyczyni się w znaczący sposób do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, zmniejszając liczbę kolizji i wypadków – powiedział Tomasz Dobkowski, Prezes Zarządu Audytel SA.

Na rynku polskim ubezpieczenie komunikacyjne oparte o telematykę to nowość, ale np. we Włoszech tego typu oferty są znane od blisko 10 lat i dzisiaj ubezpieczyciele mają prawny obowiązek zaproponować klientowi do wyboru dwie oferty: klasyczną oraz opartą o telematykę. Zaletą nowoczesnych rozwiązań jest obniżenie szkodowości o ok. 30% i wzrost poziomu wykrycia oszustw ubezpieczeniowych o ok. 25%.