Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, goszcząc w Sygnałach Dnia radiowej Jedynki doradzała czujność w trakcie przedświątecznych zakupów. Jak wynika z badań - około 30% Polaków zostawia świąteczne sprawunki na ostatnią chwilę. Zdarza się, że konsument w takiej sytuacji kupuje coś na raty. To też jest akcja kredytowa - mówi Cieloch. UOKiK w grudniu, w trosce o klientów, planuje dużą akcję monitorowania reklam mających nieuczciwie zwabić klienta i przekonać go do mało korzystnej oferty.
Najczęstszym problemem klientów w przypadku zaciągania kredytów jest mało rzetelne przedstawienie zasad, na jakich zostaje on udzielony. Bardzo często przedstawia nam się tylko korzystne aspekty umowy i informuje o odsetkach, natomiast nie wspomina się o tak zwanych 'kosztach pozaodsetkowych'.
Z analizy UOKiK wynika, że Polska jest drugim w Europie państwem, jeśli chodzi o "koszty pozaodsetkowe" kredytów, które stanowią opłaty czy prowizje, na które często nie zwracamy uwagi. Małgorzata Cieloch radzi więc: jeśli decydujemy się już na zaciągnięcie kredytu - porównujmy konkurencyjne oferty, uważnie czytajmy umowy i dopytujmy się o całkowity koszt kredytu, bo "świątecznie" nie musi oznaczać "okazyjnie".