Dzięki informacjom na temat parametrów kredytu zawartym w informacjom tym formularzu łatwiej powinniśmy móc porównać oferty kredytowe udostępnione nam w różnych bankach.

Wprowadzenie nowej Ustawy o kredycie konsumenckim, która zaczęła obowiązywać od 18 grudnia 2011 roku wywołało niemałe zamieszanie w środowisku bankowym. Pojawiły się bowiem nowe regulacje, które w istotny sposób mogą wpłynąć na pozycjonowanie na bankowym rynku kredytowym. Na szczególną uwagę zasługuje wdrożenie we wszystkich bankach obowiązku wydania klientowi formularza informacyjnego, co ma pomóc klientom w świadomym wyborze najkorzystniejszej oferty kredytu.

Nasze obecne próby ustalenia, która propozycja kredytowa jest rzeczywiście najlepsza będą teraz dużo prostsze. Dlaczego? Otóż każdy bank jest zobligowany do przekazania klientowi formularza informacyjnego, w którym zamieszczone są najważniejsze kwestie związane z kredytem. Dzięki informacjom na temat parametrów kredytu zawartym w informacjom tym formularzu łatwiej powinniśmy móc porównać oferty kredytowe udostępnione nam w różnych bankach.
Co zawiera taki kredytowy formularz informacyjny? W przypadku najpopularniejszej formy finansowania wybranej przez miliony Polaków, czyli pożyczek i kredytów gotówkowych, będą to m.in. podstawowe informacje o naszym kredytodawcy, a więc jego nazwa i siedziba, adres, rodzaj kredytu, czas obowiązywania umowy czy też całkowita kwota i koszty kredytu.

Sprawdź oferty kredytów, porównaj i wybierz najlepszy

Formularz wskaże wszystkie koszty kredytu

Banki, zgodnie z tym, co jest od nich wymagane poprzez konkretne postanowienia nowej Ustawy o kredycie konsumenckim, muszą szczegółowo informować o wszelkich kosztach – sumie odsetek, o ubezpieczeniach (jeżeli są wymagane), kosztach obowiązkowych kont osobistych, wysokości prowizji za udzielenie kredytu oraz o sankcjach zaprzestania spłaty, czyli m.in. o wysokości karnych odsetek.

Warto wiedzieć, że banki oraz inne instytucje finansowe, w tym Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (popularne SKOKi) muszą wydać przedmiotowy formularz informacyjny klientowi bez żadnych opłat.

Jednak nawet najbardziej skrupulatne wylistowanie „suchych” parametrów finansowych dotyczących kredytu nie musi wcale oznaczać, że nagle klienci staną się zdecydowanie lepiej wyedukowani i będą się zadłużali świadomiej. Wciąż niebagatelną rolę w procesie racjonalnego pożyczania będą mieli pracownicy banków wyjaśniający wątpliwości klientów oraz przekonywujący do wyboru danej oferty kredytowej.

Nie można być idealistami, którzy naiwnie uwierzą, że od pierwszych dni funkcjonowania nowego ładu kredytowego sprzedawcy bankowi, tzn. doradcy klienta będą w pełny sposób wspierać klientów w świadomym wyborze kredytu. Nie od dziś przecież wiadomo, że bankierzy mają plany sprzedażowe, które realizują głównie wskutek aktywnego promowania i zachęcania do skorzystania z oferty kredytowej. Można jednak sądzić, że z całą pewnością wprowadzenie formularza informacyjnego do rynkowego obiegu może pozytywnie wpłynąć na lepsze rozeznanie klientów co do atrakcyjności otrzymywanych ofert oraz potencjalnie zwiększyć konkurencyjność na rynku kredytowym. Finalny odbiorca – jakim jest kredytobiorca – odniesie same korzyści.