Przyjęty przez Radę Ministrów projekt noweli ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o emeryturach pomostowych przygotował resort pracy i polityki społecznej.

Jak czytamy w komunikacie CIR po posiedzeniu rządu, nowe przepisy umożliwią Państwowej Inspekcji Pracy dokonywanie merytorycznej oceny prowadzonego przez pracodawcę wykazu stanowisk pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Przyjęto, że kontrola u pracodawców będzie mogła zostać przeprowadzana również z urzędu.

Skarga do Państwowej Inspekcji Pracy będzie przysługiwała pracownikowi nie tylko w sytuacji, w której nie został on umieszczony w ewidencji, ale również gdy – pomimo umieszczenia w tej ewidencji – stanowisko pracy, na którym wykonuje on pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, nie znalazło się w prowadzonym przez pracodawcę wykazie.

Według deklaracji CIR "znowelizowana ustawa przyczyni się do wzmocnienia ochrony ubezpieczonych".

Jak podano, ustalenie prawa do emerytury pomostowej zależy przede wszystkim od posiadania przez ubezpieczonego wymaganego okresu pracy wykonywanej w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

"Wejście w życie projektowanej nowelizacji spowoduje, że konto ubezpieczonego będzie w większym stopniu odzwierciadlać wykonywane przez pracownika okresy pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Ułatwi to uzyskiwanie przez takich pracowników prawa do emerytury pomostowej, ponieważ na podstawie konta ubezpieczonego organ rentowy uwzględnia okresy wykonywanej pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze" - czytamy w komunikacie.

W Polsce obecnie jest 323,1 tys. pracowników na stanowiskach, które pozwalają na ubieganie się o emerytury pomostowe. Firm, w których są takie stanowiska jest 8,3 tys. - wynika z danych zawartych w ocenie skutków regulacji projektowanej ustawy.

Ustawa miałaby wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.